Tropicana naik taraf R&R bernilai RM2.5 juta di Pantai Kok, Langkawi | DagangNews Skip to main content

Tropicana naik taraf R&R bernilai RM2.5 juta di Pantai Kok, Langkawi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 15 Sept - Tropicana Corp Berhad, dengan kerjasama Majlis Perbandaran Langkawi Bandaraya Pelancongan telah menaiktaraf rehat dan rekreasi (R&R) bernilai RM2.5 juta di Pantai Kok, Langkawi.

 

Inisiatif itu menyaksikan kumpulan itu memberi nafas baharu kepada kemudahan sedia ada termasuk lapan lot komersial, kemudahan tandas dan surau yang dipertingkatkan, dan peruntukan lebih 70 tempat letak kereta untuk kereta, motosikal dan basikal, untuk memenuhi keperluan pengembara dan pelawat serta menyokong pelancongan di pulau itu.

 

Pengarah Eksekutif Kumpulan Tropicana, Jared Ang berkata, pembaharuan pusat R&R Pantai Kok mempamerkan bukan sahaja komitmen mereka membina sebuah perbandaran yang bertenaga dan mampan di Langkawi tetapi juga pendekatan sasaran terhadap jangkauan sosial.

 

“Dengan memberi tumpuan dan mengukuhkan salah satu pemacu ekonomi utama negeri, kami memastikan sumbangan kami memberi impak yang bermakna dan menyumbang kepada kemampanan jangka panjang daerah, selaras dengan teras kami ‘Mentakrifkan Semula Seni Penyayang’," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Sebagai tambahan kepada R&R itu, usaha jangkauan sosial Tropicana di Langkawi juga termasuk Tropicana go-go-FIT 3km Beach Fun Run di Pantai Cenang yang diadakan pada Julai tahun lepas, yang berjaya menarik lebih 200 peserta tempatan dan antarabangsa serta pelancaran Cabaran Basikal Lipat Antarabangsa Langkawi pada Mei tahun ini.

 

"Tanggungjawab sosial korporat (CSR) adalah penting kepada Tropicana dalam menjalankan perniagaan, seperti yang diterajui oleh Yayasan Tropicana dan sebagai sebahagian daripada komitmen kami terhadap prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG). 

 

"ESG merupakan perkara penting bagi korporat dan organisasi, kami melihat peningkatan tumpuan pada aktiviti CSR sebagai saluran untuk perniagaan memupuk impak positif di seluruh rantaian nilai mereka,” kata Jared.

 

Yayasan Tropicana telah diaktifkan semula pada 2011 dan sejak itu telah menyalurkan lebih RM26 juta untuk tujuan amal dan segmen masyarakat yang kurang bernasib baik, kata kenyataan itu.

 

Tawaran terbaharu pemaju di pembangunan bercampur bersepadu Tropicana Cenang seluas 2.14 hektar di Langkawi ialah Assana Serviced Suites, yang terdiri daripada 831 unit pinggir laut. - DagangNews.com