UCSI raih kedudukan ke-61 universiti terbaik di Asia | DagangNews Skip to main content

UCSI raih kedudukan ke-61 universiti terbaik di Asia

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 8 Nov - Universiti UCSI kini berada di kedudukan ke-61 Asia selepas peningkatan 11 tempat yang memberangsangkan dalam QS Asia University Rankings 2024.


 
UCSI berjaya meningkatkan kedudukannya selama tujuh tahun berturut-turut dalam latihan tahunan kompetitif yang menyenaraikan universiti terkemuka Asia.


 
Naib Canselor UCSI, Prof Datuk Dr Siti Hamisah Tapsir berkata, trend penarafan serantau itu adalah hasil kerja keras selama bertahun-tahun.


 
Katanya, UCSI telah bertambah baik sekitar 300 kedudukan sejak 2016 dan ia mendorong pihaknya untuk mengekalkan trajektori.


 
"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pelajar dan kakitangan UCSI kerana membawa universiti lebih maju dan lebih tinggi, khususnya dalam bidang reputasi akademik, reputasi majikan dan penyelidikan.

 

"Kami ingin menyumbang lebih banyak lagi, dan kami akan terus memberi tumpuan kepada pengalaman pelajar dan kebolehpasaran siswazah. 

 

"Kami juga akan melaksanakan model tribrid pendidikan tinggi untuk mempertingkatkan proses pengajaran dan pembelajaran," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

 

UCSI
Prof Datuk Dr Siti Hamisah Tapsir

 


 
Kedudukan serantau terkini mengekalkan trend penambahbaikan universiti dalam kedudukan antarabangsa.


 
UCSI disenaraikan dalam 1% teratas dunia dalam QS World University Rankings 2024 berdasarkan kedudukannya 300 teratas. 

 

Universiti itu juga mencatatkan peningkatan 50% dalam QS World University Rankings 2024 dengan menduduki tempat ke-21 untuk seni persembahan dan tempat ke-34 untuk hospitaliti di seluruh dunia. - DagangNews.com