UMW Toyota catat jualan keseluruhan 36,972 kenderaan sehingga Mei 2022 | DagangNews Skip to main content

UMW Toyota catat jualan keseluruhan 36,972 kenderaan sehingga Mei 2022

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 14 Jun - UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMW Toyota) terus mencatatkan peningkatan jualan keseluruhan sebanyak 36,972 unit untuk kenderaan Toyota dan Lexus untuk Mei 2022.

 

Toyota mencatatkan jualan sebanyak 7,442 unit, manakala jualan Lexus sebanyak 137 unit. 

 

Jualan keseluruhan untuk April adalah pada 6,946 unit untuk Toyota dan Lexus berbanding 7,579 unit kedua-dua jenama itu mencatatkan jumlah jualan pada bulan Mei tahun yang sama. 

 

UMW Toyota berjaya menyelenggara dengan rapi nombornya dan mencatatkan hanya sedikit perbezaan apabila membandingkan bulan semasa dengan bulan yang sama tahun sebelumnya. 

 

Jumlah jualan untuk tahun setakat Mei 2022 didaftarkan pada 36,972 unit (Toyota+Lexus), berbanding 34,026 unit (Toyota + Lexus) untuk jualan setakat Mei 2021. Ini menunjukkan perbezaan 9% (Toyota+ Lexus) jika dibandingkan dengan tahun sebelumnya.

 

Ini walaupun diramalkan jualan kenderaan di Malaysia akan perlahan untuk sepanjang tahun ini, berdasarkan kekurangan separa konduktor global, pengeluar kereta mendapati sukar untuk meningkat pengeluaran mereka untuk memenuhi permintaan. 

 

Di samping itu, penyambungan semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST) selepas Jun 2022 juga akan menjejaskan jualan. Namun, mungkin ada yang ingin mengambil kesempatan penetapan harga sebelum pelaksanaan semula SST dan ini akan membantu untuk meningkatkan jualan.

 

Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K berkata, sementara mereka meningkatkan untuk separuh kedua tahun ini, UMW Toyota benar-benar menghargai dan bersemangat dengan sokongan yang diterima daripada pelanggan. 

 

"Ia sentiasa menjadi dasar untuk mengutamakan pelanggan dan kami sentiasa bersedia untuk menghulurkan bantuan kepada peminat Toyota semasa kami keluar dari masa yang tidak menentu ini. 

 

"Kami menantikan keyakinan yang berterusan dalam produk dan keupayaan servis, disokong oleh teknologi automotif termaju dan terhibur dengan ciri keselamatan semua produk kami," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Meneruskan promosi bulanan, UMW Toyota menawarkan faedah bernilai RM4,000 kepada peminat Yaris dan Vios. Jun juga akan menyaksikan pencinta Toyota bersiap sedia untuk penjimatan pertengahan tahun serta rebat tunai dan penjimatan cukai jualan. 

 

UMW Toyota menjangkakan peningkatan selanjutnya apabila mereka bersiap sedia pelancaran produk akan datang.

 

UMW Toyota komited sepenuhnya ke arah inovasi, sebagai pencinta Toyota diperkasakan dengan menghalau tawaran nilai terbaik, yang disertakan dengan ultra-moden mobiliti, ciri keselamatan yang cemerlang dan prestasi yang tidak setanding.

 

Untuk maklumat lanjut, layari toyota.com.my atau hubungi talian Toyota di 1-800-8-TOYOTA (869682). - DagangNews.com