UMW Toyota Motor terajui mobiliti bersih menerusi Toyota Mirai berkuasa hidrogen kepada Premier Sarawak | DagangNews Skip to main content

UMW Toyota Motor terajui mobiliti bersih menerusi Toyota Mirai berkuasa hidrogen kepada Premier Sarawak

Tan Sri Abang Johari Openg memasuki Toyota Mirai yang diserahkan oleh UMW Toyota Motors kepada kerajaan Sarawak, di Shah Alam pada 16 Januari 2023.

SHAH ALAM 16 Jan – UMW Toyota Motor menyerahkan empat unit Toyota Mirai kepada SEDC Energy, dan bersama-sama, menyerahkan satu unit kenderaan berkuasa hidrogen itu Mirai kepada Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Openg.

 

Ini menandakan satu lagi langkah ke arah penyampaian 'Mobiliti untuk Semua' dan menghasilkan 'Kebahagiaan untuk Semua' disokong oleh komitmen Toyota untuk neutraliti karbon menjelang 2050 dan Inisiatif Mobiliti Hijau dan Tenaga Hijau Sarawak.

 

Mirai, yang bermaksud masa depan dalam bahasa Jepun, mewakili titik perubahan bagi industri automotif, menawarkan alternatif yang lebih bersih dan hijau kepada pengguna.

 

Dengan keupayaan pemanduan sama dengan sedan konvensional dan kebolehan mengisi minyak dalam masa lima minit, Toyota Mirai berjalan pada sel bahan api hidrogen dengan potensi yang sangat besar sebagai kenderaan mesra alam, atau “ultimate eco-cars” yang hanya mengeluarkan air.


 

mirai

 


Toyota secara global komited terhadap neutraliti karbon global menjelang 2050 secara praktikal dan cara mampan sambil turut menyampaikan Mobiliti untuk Semua dan sedang membangun serta membawa barisan penuh
kenderaan elektrik ke pasaran Asia bagi mengembangkan pilihan neutral karbon dan pengurangan karbon
untuk pelanggan.

 

Bersama dengan strategi dan perancangan SEDC Energy dalam Hidrogen Sarawak Ekonomi dan Mobiliti Elektrik, laluan masa depan sifar pelepasan adalah dalam mengurangkan perubahan iklim. Usaha ini adalah salah satu daripada banyak langkah dalam mewujudkan kesedaran kepada orang ramai tentang banyak penyelesaian yang tersedia dalam mobiliti.

 

Pilihan ini menyediakan pilihan untuk memenuhi pelbagai realiti ekonomi pelanggan, dengan sumber tenaga yang ada, mengecas kesediaan infrastruktur, dasar perindustrian dan pelbagai keperluan mobiliti pelanggan di setiap negara.

 

Pendekatan ini membantu mencapai kebolehaksesan elektrifikasi pada skala dan kelajuan, menyokong objektif nasional yang diutamakan setiap negara, termasuk neutraliti karbon, peningkatan kualiti udara, pengurangan import minyak, perindustrian pembangunan dan pekerjaan yang mampan sambil menyediakan penyelesaian mobiliti yang realistik.

 

Ini meletakkan Toyota antara pengeluar kereta global yang paling serba boleh dengan ketangkasan untuk menggerakkan pembangunan kenderaan ke arah penyelesaian yang lebih mampan untuk masyarakat dan dunia melalui komitmennya terhadap neutraliti karbon.

 

"Selaras dengan komitmen kami terhadap neutraliti karbon menjelang 2050, Toyota berbilang laluan strategi bertujuan membantu masyarakat mengurangkan pelepasan sambil memenuhi keperluan mereka yang semakin berkembang dengan menawarkan pelbagai pilihan Kenderaan Elektrik Toyota.


 

parafrasa

 


“Cara segera ke hadapan untuk menangani pelepasan CO2 adalah melalui Kenderaan Elektrik Hibrid (HEV) seperti Corolla Cross HEV yang paling maju dari segi teknologi dan ekonomi, menjadikannya mudah diakses oleh orang ramai. Sementara itu, barisan penuh Kenderaan Elektrik Bateri (BEV) sedang dijalankan di peringkat global dan kami sedang meneroka kemungkinan pengenalan Toyota melebihi model Zero (bZ) untuk pasaran Malaysia,” kata Ravindran K., Presiden UMW Motor Toyota.

 

“Untuk meneruskan pecutan kenderaan elektrik, Toyota telah melabur dalam penyelidikan dan pembangunan untuk pengkomersilan kenderaan sel bahan api hidrogen. Dengan penghantaran Tenaga Mirai kepada SDEC, yang bernafas seperti manusia dan hanya menghasilkan air dan juga kuasa yang mengagumkan, kedua-dua UMW Toyota Motor dan

 

SEDC Energy bersedia untuk memanfaatkan peluang untuk mengkaji lebih lanjut potensi teknologinya sebagai batu loncatan untuk membangunkan ekonomi rendah karbon dengan sistem sel bahan api baharu yang mengutamakan saiz padat, kecekapan dan produktiviti untuk menyokong keperluan mobiliti masyarakat,” tambahnya.


 

parafrasa

 


Ini mendorong ke arah alternatif yang lebih bersih dan lebih cekap untuk pelanggan yang mementingkan iklim dengan pelbagai pilihan dalam bentuk HEV, kenderaan elektrik sel bahan api hidrogen (FCEV) dan BEV, yang menyumbang kepada penyahkarbonan dan sasaran neutraliti karbon di mana Toyota telah menjual 20 juta kenderaan elektrik di seluruh dunia mengurangkan CO2 sebanyak 160 juta metrik tan.

 

UMW Toyota Motor menghargai usaha Perbadanan Kemajuan Ekonomi Sarawak, melalui anak syarikat milik penuhnya, SEDC Energy, untuk melaksanakan aspirasi Kerajaan Sarawak Government, dibawah pimpinan Premier Tan Sri Abang Johari untuk menjadikan Sarawak sebagai pemimpin dalam tenaga hijau di negara ini. - DagangNews.com