Undi18 untuk mengubah landskap politik Malaysia | DagangNews Skip to main content

Undi18 untuk mengubah landskap politik Malaysia

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

PESURUHJAYA Kehakiman Mahkamah Tinggi Kuching Alexander Siew pada 3 September membenarkan permohonan semakan kehakiman yang diajukan oleh lima pelajar Sarawak berusia 19 hingga 20 tahun terhadap keputusan Kerajaan Persekutuan untuk menangguhkan pelaksanaan menurunkan usia pengundian dari 21 hingga 18 tahun.

 

Kerajaan persekutuan, melalui SPR, diperintahkan untuk mempercepat pelaksanaan penurunan usia mengundi dari 21 hingga 18 paling lambat pada 31 Disember tahun ini.

 

Akhirnya muda-mudi diberi suara. Parti dan ahli politik yang mengabaikan kepentingan anak muda akan berada dalam bahaya.

 

Bagi ahli politik kita, strategi baru adalah mencari jalan untuk menjaga minat dan keperluan anak muda. Satu daripadanya adalah memberi anak muda peluang untuk terlibat secara aktif dalam politik.

 

Inisiatif anak muda yang tidak berpihak yang berusaha meningkatkan kesedaran politik di kalangan anak muda Malaysia, keputusan kerajaan untuk tidak menyekat Undi18 adalah kejayaan besar. Terutama bagi anak muda yang baru berusia 18 tahun dan sekarang akan layak memilih pada pilihan raya akan datang.

 

Tetapi bagi golongan muda, ini hanya permulaan. Seterusnya, mereka mahukan orang muda di Dewan Negara.

 

Di bawah syarat yang ada, seseorang mesti berumur sekurang-kurangnya 30 tahun untuk layak menjadi senator.

fudzail

Juga terdapat dalam senarai keutamaannya adalah pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 untuk memberikan ruang yang neutral dan bebas untuk penyertaan politik di universiti awam.

 

Keputusan Mahkamah Tinggi sebagai bab penting untuk pemerkasaan demokratik bagi golongan muda.

 

Hak untuk memilih adalah hak asasi manusia dan langkah-langkah harus diambil untuk memastikan bahawa rakyat Malaysia di mana sahaja dapat memilih semasa pilihan raya.

 

Pendaftaran pemilih secara automatik dan Undi18 akan menjadi penukar permainan dan menantikan para pemuda Malaysia yang mengejutkan dalam pilihan raya akan datang.

 

Apabila usia pengundi rata-rata menurun, strategi untuk memenangi hati dan fikiran juga akan berubah.

 

Memandangkan media sosial telah menjadi media komunikasi bagi kaum muda, ruang siber akan menjadi medan pertempuran baru bagi parti politik yang bersaing untuk mendapatkan sokongan.

 

Parti politik harus mengimbau kelompok yang lebih berpendidikan tinggi, menawarkan manifesto yang lebih berpusatkan kepada belia dan mempunyai dasar yang menjaga kepentingan anak muda.

 

Akan menarik untuk melihat bagaimana parti-parti politik Malaysia akan memikat golongan muda. Kerajaan persekutuan telah membuat keputusan yang tepat dalam menghormati aspirasi mereka untuk terlibat dalam proses pilihan raya demokratik negara ini.

 

Pemuda adalah harta terpenting masa depan Malaysia dan akan menjadi kunci dalam memenangi pilihan raya berikutan Undi18.

 

SPR untuk memperbaiki proses itu dan membolehkan lebih banyak rakyat Malaysia memilih dalam pilihan raya umum atau negeri. Mencadangkan agar sistem pengundian tidak hadir dan pos yang lebih baik dilaksanakan serta adil akan memudahkan pengundian bagi rakyat Malaysia. SPR mempunyai tanggungjawab untuk memastikan integriti dan keselamatannya.

 

 

fudzail

 

 

Undi18 adalah langkah besar ke hadapan; satu yang akan menjadikan landskap politik Malaysia selamanya. Persoalannya adakah perubahan ini akan meningkatkan atau menyekat kemajuan negara kita?

 

Perubahan ini bermaksud pemuda yang berumur 18 tahun kini boleh memilih dan memenuhi syarat untuk menjadi ahli parlimen persekutuan (MP) atau penggubal undang-undang negeri (ADUN).

 

Pengundi yang baru layak juga akan didaftarkan secara automatik. Perundangan baru ini akan menambahkan 7.8 juta pemilih menjelang pilihan raya umum berikutnya pada tahun 2023. Menjadikan jumlah pengundi meningkat 22.7 juta. Lonjakan drastik dari 14.9 juta pada tahun 2018.

 

Pertumbuhan pengundi Malaysia telah mendapat maklum balas dari kedua-dua hujung spektrum. Sebilangan pihak prihatin bahawa pemuda tidak bersedia membuat keputusan yang akan membawa kesan yang besar kepada negara, yang lain lebih yakin bahawa usia tidak akan mengubah keputusan yang dibuat semasa mengundi.

 

Undi18 akan bermanfaat bagi bidang politik Malaysia, termasuk tidak ada lagi simpanan tetap iaitu pengundi tegar yang memilih secara membuta tuli, peningkatan dalam perumusan dasar awam, pengakuan bahawa kita cukup perkotaan, dan sayonara terhadap politik perkauman.

 

Dengan jumlah pemilih yang begitu besar, politik sekarang akan mengenai suara undi kerana parti-parti tidak lagi dapat berharap untuk memiliki dasar pengundian tegar yang besar yang memberikan suara membuta tuli kepada kita.

 

Meningkatkan kekuatan sistem politik  dengan memastikan parti-parti terlibat dengan pengundi dengan betul dan memastikan kempen berkesan.

 

Perumusan dasar awam yang lebih baik akan berlaku kerana parti-parti politik perlu mengadakan perbincangan yang tepat mengenai berbagai masalah seperti pasaran kerja, penjagaan kesihatan, pendidikan dan keselamatan.

 

Insentif ekonomi sebagai pertukaran suara tidak akan berfungsi dengan pengundi yang sebegitu banyak.

 

Dasar pemilih yang besar bermaksud parti-parti perlu melihat lebih dari sekadar kebijakan awam, dan sebaliknya menumpukan perhatian pada berbagai bidang untuk memastikan mereka memenuhi demografi yang lebih luas.

 

 

fudzail

 

 

Penyertaan demografi yang lebih muda akan melihat gerakan menjauh dari amalan politik lama.  Banyak perbahasan dan anggapan dasar awam kita sudah usang.

 

Generasi baru pengundi yang telah terdedah kepada media dalam talian akan mendekati politik dengan sikap yang lebih kehadapan yang akan melihat dan mengutuk pendekatan ketinggalan zaman terhadap masalah sosial. Dasar perkauman tidak menggangu polisi.

 

Optimisme tentang kebaikan yang akan dibawa Undi18 ke kemajuan Malaysia adalah sesuatu yang sangat disetujui oleh kebanyakan orang. Harapan pemuda bersedia untuk memikul tanggungjawab yang diberikan dengan akses ke kertas undi.

 

Cabaran yang ada sekarang ialah kebanyakan belia tidak menyedari hal-hal semasa, terutama yang berlaku di luar Malaysia. Kurang dapat mengemukakan pendapat, terlibat dalam perbincangan yang tepat dan berdebat mengenai pelbagai topik.

 

Mustahak untuk berfikir sendiri dan bersikap kritis terhadap semua yang berlaku di sekeliling. Dengan itu timbul tahap tanggungjawab sosial yang diterjemahkan menjadi keinginan untuk memilih, kemahuan untuk membuat perubahan, dan kesedaran bahawa setiap kita dapat melakukan hal itu.

 

Pelajaran mengenai pengundian dapat membantu memahami bagaimana proses pengundian berjalan. Namun tidak menangani cabaran untuk memastikan pengundi datang untuk bersuara dan berisiko menjadi terlalu politik. 

 

Sebaliknya dengan pelajaran seperti kajian sosial, pelajar dapat membaca surat khabar dan membincangkan peristiwa yang dibaca. Melakukannya dapat mencetuskan pandangan yang hebat yang akan menolong belia berfikir dengan lebih kritis.

 

Mengenai dasar dan masalah masyarakat yang lebih luas, mempersoalkan apa yang betul atau salah, dan memutuskan apa pendirian melalui pengundian.

 

 

fudzail

 

 

Menjelang pilihan raya ke-15 sama ada tahun hadapan atau 2023, pelajar semuda yang berumur 14 tahun pada tahun ini akan layak untuk memilih. Pembaharuan pendidikan akan diperlukan.

 

Memberi generasi muda kemampuan untuk memilih adalah langkah pertama. Namun, jika anak muda kita tidak menyedari atau menghargai nilai yang diberikan maka itu adalah peluang yang akan disia-siakan.

 

Semuga anak muda bertindak sewajarnya dengan orang tua seperti kami menjadi pemerhati dan pengkritik sahaja. – DagangNews.com