UniMAP tingkatkan pembelajaran digital dipacu AI menerusi Juniper Networks | DagangNews Skip to main content

UniMAP tingkatkan pembelajaran digital dipacu AI menerusi Juniper Networks

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 10 Mac - Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) memilih penyelesaian Juniper Networks untuk menaik taraf rangkaian kampus dan pusat datanya, seterusnya dapat meningkatkan pengalaman pembelajaran digital untuk pelajar dan kakitangannya.

 

Juniper Networks dalam kenyataan memaklumkan, dengan rangkaian yang didorong oleh teknologi kecerdasan buatan (AI) yang mantap, UniMAP sedang berusaha untuk menyatukan dan mengoptimumkan keupayaan rangkaian kampus mereka.

 

Katanya, pada 2022, UniMAP memulakan program untuk mengubah infrastruktur rangkaian kampusnya untuk menyokong peralihannya kepada persekitaran pembelajaran digital dan mengikuti peningkatan penggunaan Sistem Pengurusan Pembelajarannya, yang kini mempunyai 17,000 pengguna kumulatif setiap minggu.

 

"Gabungan Titik Akses Tanpa Wayar AP33 dan AP32 Juniper telah digunakan di seluruh kampus bersama-sama dengan Jaminan Wi-Fi Juniper Mist, memperkemas pengurusan rangkaian dan meningkatkan pengalaman pasukan IT dan pelajar sekolah.

 

"Untuk menyokong ketersambungan ini, Suis Ethernet Juniper EX4560 dan Jaminan Berwayar Kabus Juniper telah dipilih, memberikan sekolah pengalaman berwayar dan wayarles bersatu yang dipacu oleh Mist AI yang memberikan sambungan yang mudah, selamat dan lebih andal pada skala," katanya.

 

Menurut kenyataan itu, UniMAP juga telah melaksanakan Pembantu Rangkaian Maya Marvis Juniper, yang memanfaatkan AI untuk membantu pasukan IT sekolah menyatukan pengurusan rangkaian dan menyelaraskan pemantauan dan penyelesaian masalah perkhidmatan.

 

Ujarnya, pusat data universiti telah dinaik taraf dengan suis QFX 10002 dan QFX 5120 Juniper dalam konfigurasi casis maya. Persediaan ini telah mengurangkan kependaman rangkaian pusat data kepada mikrosaat sambil turut menyediakan sambungan 100GbE.

 

 

unimap

 

 

"Pelajar dan fakulti kini akan mempunyai akses yang lancar dan sangat pantas kepada aplikasi dan pangkalan data universiti yang semakin berkembang, yang penting untuk menyediakan pengalaman pembelajaran terbaik," katanya.

 

Pengarah Kanan Juniper di ASEAN dan Taiwan, Perry Sui berkata, pihaknya mengiktiraf kepentingan untuk memudahkan proses operasi yang kompleks di peringkat rangkaian, terutamanya apabila UniMAP meningkatkan keupayaan mereka pada skala membolehkan pengalaman pembelajaran lebih baik secara digital.

 

 

unimap

 

 

"Dengan penyelesaian pengalaman kami yang diutamakan, kami yakin untuk menyokong UniMAP dalam misi mereka untuk mewujudkan persekitaran di mana pelajar mereka boleh belajar dan berkembang maju, tanpa gangguan," katanya.

 

Pengarah Pusat Pengurusan dan Pembangunan Digital UniMAP, Nasrudin Abd Shukor pula berkata, matlamat UniMAP adalah untuk memastikan pengalaman pembelajaran dan pengajaran kedua-dua pelajar dan kakitangan selancar mungkin.

 

"Kami menyedari bahawa kebolehcapaian kepada maklumat adalah kunci untuk membentuk minda graduan masa depan kami," katanya. - DagangNews.com