Universiti Heriot-Watt Malaysia bersama FWD Takaful, tawarkan peluang bernilai RM1 juta kepada pelajar sains cemerlang | DagangNews Skip to main content

Universiti Heriot-Watt Malaysia bersama FWD Takaful, tawarkan peluang bernilai RM1 juta kepada pelajar sains cemerlang

(Dari kiri) Ketua Pegawai Sumber Manusia, FWD Takaful Bhd, Sharon Dorairaj, Ketua Pegawai Pengedaran, FWD Takaful Bhd, Wan Ahmad Najib Wan Ahmad Lotfi, Provost & Ketua Pegawai Eksekutif, Universiti Heriot-Watt Malaysia, Profesor Mushtak Al-Atabiand dan Ketua Pegawai Operasi & Pendaftar, Universiti Heriot-Watt Malaysia, Janice Yew.
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Universiti Heriot-Watt Malaysia dan FWD Takaful Bhd menandatangani memorandum perjanjian (MoA) menandakan komitmen bersama untuk membangunkan kemahiran dan memupuk bakat pelajar di Putrajaya hari ini. 

 

Menerusi MoA itu, FWD Takaful menawarkan peluang, bernilai RM1 juta kepada pelajar Universiti dalam Sains Aktuari dan Sains Data Statistik. 

 

Perjanjian itu ditandatangani oleh Provos dan Ketua Pegawai Eksekutif Universiti Heriot-Watt Malaysia, Profesor Mushtak Al-Atabi dan, Ketua Pengedaran Pegawai FWD Takaful, Wan Ahmad Najib Wan Ahmad Lotfi. 

 

Turut hadir menyaksikan majlis itu ialah Ketua Pegawai Sumber Manusia bagi FWD Takaful, Sharon Dorairaj dan, Ketua Pegawai Operasi dan Pendaftar Universiti Heriot-Watt Malaysia, Janice Yew. 

 

Mushtak berkata  syarikat insurans itu merupakan rakan kongsi lama universiti itu, usaha MoA itu akan memperdalamkan lagi perkongsian antara dua pihak itu.

 


“Matlamat kerjasama itu sejajar dengan Universiti Heriot-Watt Malaysia untuk menyampaikan pendidikan bermatlamat dan memastikan peluang yang sama untuk pelajar kita.

 


“Ia mewakili pelaburan utama pada masa hadapan bidang aktuari dan sains data, menyediakan pelajar dengan kemahiran dan pengalaman penting untuk cemerlang dalam industri ini,” ujarnya.

 


Wan Ahmad Najib berkata, perkongsian itu mencerminkan dedikasi FWD Takaful untuk melabur dalam pendidikan dan mewujudkan peluang untuk bakat muda. 

 


“Kami percaya bahawa kerjasama ini bukan sahaja akan meningkatkan kemahiran dan kebolehpasaran pelajar tetapi juga menyumbang kepadapertumbuhan dan inovasi industri takaful,” ulas beliau. 

 

Pada masa yang sama, perjanjian itu akan memberi manfaat kepada beberapa pelajar dalam sains aktuari dan data statistik disiplin sains, memberikan mereka peluang untuk pembangunan kemahiran. 

 

“Perkongsian itu akan merangkumi peluang kepada dua pelajar Sains Aktuari atau Sains Data Statistik untuk belajar di UK selama satu semester di Heriot-Watt Kampus Edinburgh melalui program Go Global.

 

“Selain itu, ia akan menawarkan biasiswa kepada pelajar  Sains Aktuari atau Sains Data Statistik, meliputi yuran pengajian penuh dan kos sara hidup pada RM 1,200 sebulan untuk sembilan bulan, selama empat tahun pengajian.


“Sebilangan pelajar juga akan terpilih akan dibiayai untuk menyertai persidangan fakulti aktuari atau persidangan persatuan aktuari untuk pembangunan profesional.

 

“Akhir sekali, menaja pembiayaan untuk pertandingan tahunan dan persidangan anjuran Persatuan Sains Aktuari (HWUMSAS) dan Persatuan Logical Interpretation of Data (SOLID) yang menghimpunkan aktuari dan data pelajar sains dari pelbagai universiti,” katanya dalam kenyataan media hari ini. - DagangNews.com