Unjuran pendapatan TNB dikurangkan 7% berikutan berikutan penutupan loji janakuasa Janamanjung - Affin Hwang | DagangNews Skip to main content

Unjuran pendapatan TNB dikurangkan 7% berikutan berikutan penutupan loji janakuasa Janamanjung - Affin Hwang

Loji janakuasa TNB Janamanjung Sdn Bhd

KUALA LUMPUR 9 Feb - Unjuran pendapatan Tenaga Nasional Bhd (TNB) dikurangkan sebanyak 7% oleh Affin Hwang Capital berikutan penutupan loji janakuasa arang batu TNB Janamanjung Sdn Bhd yang rosak.

 

Ia juga menyemak semula keuntungan bersih teras TNB kepada RM4 bilion untuk tahun ini, iaitu 10% di bawah ramalan konsensus. Ia belum lagi menyebabkan gangguan.

 

Loji janakuasa arang batu (GF2) 1,010 megawatt (MW) TNB Janamanjung ditutup sejak awal Disember tahun lalu akibat keretakan teruk yang tidak dijangka pada turbin stim tekanan pertengahan.

 

"Tempoh masa yang diperlukan untuk memulihkan operasi GF2 akan bergantung kepada penemuan mengenai punca gangguan, tahap kerosakan pada bahagian lain turbin stim dan tindakan pembetulan seterusnya," kata Affin Hwang hari ini.

 

"Bagaimanapun, keputusan hanya boleh dipastikan dalam beberapa bulan akan datang. Sebelum ini, prestasi GF2 kekal tidak menentu, mencatatkan kadar gangguan tidak berjadual sebanyak 9.48% pada akhir September 2023, menurut RAM Ratings," tambahnya.

 

TNB Janamanjung ialah anak syarikat milik penuh TNB yang memiliki dan mengendalikan empat loji janakuasa arang batu yang terletak di pulau buatan manusia di daerah Manjung, Perak.

 

Ia menjana 3,100MW tenaga elektrik daripada tiga unit 700MW dan satu unit loji janakuasa arang batu 1,010MW.

 

Tiga unit 700MW dikenali sebagai kemudahan penjanaan 1 (GF1) dan unit 1,010MW dikenali sebagai Kemudahan Penjanaan 2 (GF2) atau Manjung 4.

 

TNB Janamanjung menyumbang RM148 juta hingga RM286 juta keuntungan bersih setahun sepanjang 2020-2022, dengan hasil RM6.2 bilion hingga RM7.2 bilion, lapor New Straits Times.

 

"Berdasarkan kenyataan akhbar RAM Ratings, mengenai isu-isu di Manjung 4 dan kami percaya kerja-kerja pembaikan mungkin mengambil masa beberapa bulan.

 

"Dengan mengandaikan kerja-kerja pembaikan mengambil masa tiga hingga empat suku dan kilang itu hanya akan beroperasi semula pada suku keempat 2024, kami menganggarkan TNB mungkin kehilangan RM400 juta pembayaran kapasiti.

 

"Walaupun kumpulan itu juga sepatutnya melihat beberapa pengurangan dalam pembayaran tenaga dan kos pembaikan yang lebih tinggi, ini harus diimbangi oleh pembayaran tenaga yang lebih tinggi kepada loji janakuasa lain dan tuntutan insuransnya," tambahnya.

 

Walaupun terdapat potensi kemunduran pendapatan daripada gangguan utama dari Manjung 4, firma itu mengekalkan penarafan "Beli" di TNB berikutan keyakinan terhadap agenda peralihan tenaga Malaysia, yang mana TNB bersedia untuk menjadi penerima manfaat utama berikutan prospek perniagaan baharu yang mencukupi dan peluang untuk meningkatkan penarafan ESGnya. - DagangNews.com