Unjuran pendapatan UWC bagi FY24-26 diturunkan sehingga 16% susulan prestasi 1QFY24 merosot – HLIB | DagangNews Skip to main content

Unjuran pendapatan UWC bagi FY24-26 diturunkan sehingga 16% susulan prestasi 1QFY24 merosot – HLIB

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 19 Dis - Hong Leong Investment Bank (HLIB) telah menurunkan unjuran pendapatan UWC Bhd bagi tahun kewangan berakhir 31 Julai 2024 hingga 2026 (FY24-26) masing-masing sebanyak 16%, 1% dan 1%, selepas keuntungan bersihnya bagi suku pertama tahun kewangan 2024 (1QFY24) merosot daripada jangkaan.

 

Pada suku tersebut, UWC mencatat pendapatan sebanyak RM46 juta dan keuntungan bersih RM1 juta, jatuh 96% tahun ke tahun (YoY), masing-masing menyumbang hanya 1% daripada ramalan setahun penuh firma dan konsensus.

 

Sisihan itu disebabkan oleh hasil yang lebih rendah daripada jangkaan dan margin sebelum cukai.

 

“Perolehan menyusut 51% berikutan kesan tekanan makroekonomi, terutamanya kemelesetan kitaran pasaran semikonduktor.

 

"Ketidakpastian telah menyebabkan perubahan tingkah laku pengguna yang membawa kepada turun naik permintaan pasaran untuk produk elektronik dan peranti teknologi, yang menjejas prestasi sektor semikonduktor buat sementara waktu," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

HLIB berkata UWC kekal optimistik tentang prospek perniagaannya dan telah mula melihat tanda-tanda pemulihan.

 

"Ia sedang mengembangkan kapasiti untuk perniagaan pembuatan semikonduktor bahagian hadapan dan projek kenderaan elektrik.

 

"Fasa satu kemudahan baharu di Taman Perindustrian Batu Kawan disasarkan siap pada suku pertama tahun depan," katanya.

 

Sementara itu, UWC telah menyiapkan pembinaan tapak fabrikasi baharunya di Kamunting, di samping membeli sebidang tanah lagi.

 

Dalam jangka panjang, kumpulan itu berhasrat menempatkan semua aktiviti fabrikasinya di Taiping, manakala tapak di Pulau Pinang memberi tumpuan kepada kerja pemasangan mewah.

 

"Pada masa ini, kami berpendapat bahawa ganjaran risiko adalah adil, walaupun keamatan perdagangan berterusan, yang akhirnya boleh memanfaatkan UWC, menyediakan rumusan sehenti apabila lebih banyak syarikat mengalihkan pengeluaran luar dari China untuk mengelakkan tarif import,” tambahnya.

 

HLIB mengekalkan saranan ‘pegang’ dengan harga sasaran (TP) lebih rendah pada RM3.24 sesaham berbanding RM3.27 sebelum ini.

 

Setakat 11:11 pagi ini, saham UWC merosot 3 sen atau 0.8% kepada RM3.53 dengan permodalan pasaran sebanyak RM3.89 bilion.  - DagangNews.com