Untung bersih Media Prima melonjak 73% dari suku tahun ke suku tahun kepada RM13.9 juta pada 1QFY24 | DagangNews Skip to main content

Untung bersih Media Prima melonjak 73% dari suku tahun ke suku tahun kepada RM13.9 juta pada 1QFY24

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Nov - Media Prima Berhad mencatatkan peningkatan untung bersih sebanyak 73% kepada RM13.9 juta bagi suku pertama berakhir 30 September 2023 (1QFY24) berbanding RM8 juta pada suku sebelumnya berakhir 30 Jun 2023.

 

Pada Ogos 2022, tahun kewangan Media Prima telah ditukar daripada 31 Disember kepada 30 Jun.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, pendapatan bagi suku semasa adalah 4% lebih rendah iaitu RM213.9 juta berbanding RM223 juta yang dicatatkan pada suku sebelumnya.

 

Katanya, hasil pengiklanan pada suku semasa kekal setanding secara saksama berbanding suku sebelumnya, manakala hasil bukan pengiklanan menyaksikan pengurangan berbanding suku sebelumnya.

 

Bagaimanapun, keuntungan kumpulan bertambah baik pada suku semasa sebahagiannya disebabkan pendapatan operasi lain yang lebih tinggi dan ia membawa kepada peningkatan 40% suku tahun ke suku tahun dalam keuntungan sebelum cukai dan kenaikan 73% dalam keuntungan bersih.

 

Mengulas mengenai prospek, Media Prima berkata, ia menjangkakan cabaran kerana ketidaktentuan ekonomi terus memberi kesan kepada perbelanjaan pengiklanan dan sentimen pengguna.

 

“Bagaimanapun, kami yakin bahawa jenama kami yang kukuh, jangkauan luas dan kandungan inovatif kami akan terus bergema dengan khalayak dan pengiklan setia kami.

 

"Kami akan terus memberi tumpuan untuk melaksanakan rancangan perniagaan tiga tahun kami dan memantau kecekapan operasi di tengah-tengah prospek yang mencabar," katanya.

 

Antara inisiatif yang diperkenalkan di bawah pelan perniagaan tiga tahun kumpulan itu termasuk memanfaatkan permintaan yang semakin meningkat bagi perkhidmatan penstriman video melalui Tonton.

 

Platform itu telah melalui transformasi, menampilkan wajah baharu yang segar dan perkhidmatan yang dipertingkatkan merentas web, mudah alih dan televisyen pintar.

 

Antara yang diperkenalkan ialah TontonUp iaitu perkhidmatan langganan yang menawarkan secara eksklusif Tonton Originals dan kandungan yang disiarkan serentak dengan siaran televisyen.

 

Sejak pembaharuan itu, Tonton telah mencatatkan peningkatan 27% pengguna berdaftar dan peningkatan sebanyak 46% dalam tontonan televisyen secara langsung pada 1QFY24 berbanding suku sebelumnya.

 

Peningkatan itu boleh dikaitkan dengan strategi pengedaran kandungan ke platform yang mantap.

 

Tonton sebelum ini telah melancarkan aplikasi TV Pintar yang kini menyumbang 15% daripada penonton platform itu. - DagangNews.com