Untung bersih Padini susut 45.4% kepada RM26.67 juta pada 1QFY24 kesan penurunan margin keuntungan kasar | DagangNews Skip to main content

Untung bersih Padini susut 45.4% kepada RM26.67 juta pada 1QFY24 kesan penurunan margin keuntungan kasar

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 30 Nov - Untung bersih Padini Holdings Berhad menyusut sebanyak 45.4% kepada RM26.67 juta bagi suku pertama berakhir 30 September 2023 (1QFY24) kesan daripada penurunan margin keuntungan kasar daripada 39% kepada 36%.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, penurunan keuntungan sebelum cukai juga sebahagiannya disebabkan oleh peningkatan kos kakitangan.

 

Katanya, pendapatan bagi suku itu meningkat kepada RM388.19 juta, daripada RM379.09 juta sebelumnya, disebabkan peningkatan dalam jumlah jualan.

 

Padini berkata, penyusutan untung bersih itu sebahagiannya disebabkan oleh penurunan margin keuntungan kasar.

 

"Selain itu, penurunan dalam keuntungan sebelum cukai juga sebahagiannya disebabkan oleh peningkatan kos kakitangan," katanya.

 

Mengulas mengenai prospek, Padini berkata perniagaan runcit secara amnya kekal mencabar, berikutan kemerosotan dalam kuasa beli, yang berpotensi timbul daripada kenaikan kos, ketegangan perdagangan, dan kenaikan inflasi dan kadar faedah.

 

"Bagaimanapun, isu rantaian bekalan, kos bahan dan caj pengangkutan nampaknya telah stabil, walaupun mungkin masih terdapat beberapa peningkatan dalam jangka pendek.

 

"Pengurusan akan terus menyediakan produk nilai untuk wang dan melaksanakan langkah untuk mengawal kos, mengoptimumkan modal kerja, memelihara tunai dan menyelaraskan operasi untuk meminimumkan sebarang kesan buruk," katanya.- DagangNews.com