Untung bersih Panasonic melonjak kepada RM20.4 juta pada 1QFY24 didorong penurunan kos bahan mentah | DagangNews Skip to main content

Untung bersih Panasonic melonjak kepada RM20.4 juta pada 1QFY24 didorong penurunan kos bahan mentah

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Ogos - Untung bersih Panasonic Manufacturing Malaysia Berhad melonjak kepada RM20.4 juta bagi suku pertama berakhir 30 Jun 2023 (1QFY24) berbanding RM11.5 juta pada tahun sebelumnya.

 

Kumpulan itu berkata, keuntungan yanng lebih tinggi itu didorong oleh kos bahan mentah yang rendah terutamanya keluli dan bahan mentah utama selain keuntungan tukaran wang asing yang lebih tinggi kira-kira RM4.8 juta hasil daripada kelemahan ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).

 

Selain itu ia didorong oleh peningkatan pendapatan faedah sebanyak RM2.8 juta berikutan kenaikan kadar faedah baru-baru ini.

 

Panasconic berkata, perolehan syarikat sebanyak RM228.2 juta bagi suku semasa berakhir 30 Jun 2023 lebih rendah sebanyak 6.3% atau RM15.5 juta berbanding pendapatan RM243.7 juta yang dicatatkan pada suku yang sama tahun sebelumnya.

 

"Jualan yang lebih rendah yang dicatatkan disebabkan terutamanya oleh pemberhentian perniagaan Perkakas Dapur sejak akhir tahun kewangan lalu.

 

"Jualan eksport yang lebih rendah dilihat dalam produk kipas terutamanya ke pasaran Asia Barat dan negara-negara ASEAN terutamanya pasaran Vietnam dan Singapura kerana permintaan yang perlahan untuk produk peminat di negara-negara tersebut," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, hari ini.

 

Mengulas mengenai prospek masa hadapan, Panasonic berkata, ekonomi mencatat pertumbuhan perlahan 2.9% pada suku kedua 2023 seperti yang dilaporkan dalam Laporan Suku Tahunan Bank Negara Malaysia (BNM) 

 

Katanya, pertumbuhan ini disokong terutamanya oleh peningkatan berterusan dalam keadaan pasaran buruh, peningkatan dalam perbelanjaan isi rumah dan aktiviti pelancongan yang lebih tinggi dalam keadaan permintaan luar yang lebih lemah dan pengeluaran yang lebih perlahan dalam sektor komoditi.

 

"Ekonomi Malaysia dijangka berkembang pada kadar yang sederhana pada separuh kedua 2023 disokong oleh permintaan domestik yang berdaya tahan dalam keadaan tekanan luar.

 

"Sebagai sebuah syarikat berorientasikan eksport, tahun kewangan semasa akan terus mencabar. Kami sedang menggiatkan usaha untuk menerokai produk baharu bagi mengekalkan daya saing perniagaannya dan untuk mengatasi kerugian jualan perniagaan yang ditamatkan baru-baru ini," katanya. - DagangNews.com