Untung bersih teras Bumi Armada pada 2Q diramal meningkat kepada RM210 juta, kata AmInvestment | DagangNews Skip to main content

Untung bersih teras Bumi Armada pada 2Q diramal meningkat kepada RM210 juta, kata AmInvestment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Ogos - AmInvestment Bank Research meramalkan untung bersih teras Bumi Armada Bhd bagi suku kedua 2024 meningkat lebih 2.5 kali ganda kepada RM210 juta.

 

Katanya, pada suku sama tahun lalu, kumpulan itu kehilangan pendapatan daripada kapal pengeluaran, penyimpanan dan pemunggahan terapung (FPSO) Armada Kraken, yang tidak boleh beroperasi kerana kegagalan transformer pam hidrauliknya, yang sebahagiannya diimbangi oleh keuntungan daripada penjualan FPSO Armada Claire.

 

"Bagaimanapun, kami menjangkakan penurunan sebanyak 16% untuk keuntungan teras suku kedua 2024 berbanding suku sebelumnya apabila pendapatan Kembali normal selepas mengiktiraf bayaran balik sewa sekali sahaja berjumlah RM53 juta pada suku pertama 2024 daripada semakan yuran operasi untuk FPSO Armada Olombendo," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, perkara itu menjadikan untung bersih terasnya bagi separuh pertama tahun kewangan semasanya kepada RM460 juta.

 

“Ini boleh mencapai 55% daripada anggaran setahun penuh dan konsensus kami. Selain itu, kami tidak menjangkakan sebarang dividen untuk tahun ini, yang selaras dengan aliran sejarah kumpulan itu," katanya.

 

AmInvestment tidak menjangkakan sebarang kejutan untuk pengumuman pendapatan kumpulan dan pada masa sama melihat pelabur akan memberi tumpuan kepada pembangunan terkini kumpulan dan pemangkin jangka terdekat.

 

Ini termasuk lanjutan kontrak sewaan untuk FPSO Armada TGT 1, yang akan tamat pada 14 November 2024.

 

“Kami difahamkan, Hoang Long Joint Operating Co, kini sedang menjalani aktiviti penerokaan dua telaga sebagai sebahagian daripada pembangunan medan Te Giac Trang fasa 2, yang berpotensi melibatkan pilihan ikatan kepada kapal itu," katanya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, ia juga menjangkakan kejelasan mengenai pembayaran siap sedia untuk FPSO Armada Sterling V, yang baru-baru ini mencapai penerimaan muktamad dan memulakan tempoh piagamnya.

 

Selain itu, AmInvestment Bank berkata ia menjangkakan kemajuan dalam usaha untuk membiayai semula kedudukan liabiliti semasa bersih Bumi Armada sebanyak RM2.3 bilion, yang timbul daripada pengelasan semula kemudahan yang perlu dibayar menjelang September tahun ini.

 

"Pengurusan sebelum ini menunjukkan mereka sedang meneroka pembiayaan semula dengan bon dalam denominasi dolar Amerika Syarikat (AS), memandangkan pendedahan mereka terhadap pasaran antarabangsa," katanya.

 

AmInvestment mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga wajar (FV)  60 sen sesaham.- DagangNews.com