UOB Malaysia, Fasspay bekerjasama sedia pembayaran tanpa sentuh penghantaran J&T Express | DagangNews Skip to main content

UOB Malaysia, Fasspay bekerjasama sedia pembayaran tanpa sentuh penghantaran J&T Express

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 25 Mac - UOB Malaysia dan Fass Payment Solutions (Fasspay) mengumumkan kerjasama strategik bagi memudahkan penghantar barang J&T Express menggunakan telefon pintar mereka sebagai terminal tempat jualan (POS) untuk menerima pembayaran kad debit tanpa sentuh semasa melakukan penghantaran.

 

UOB berkata, kerjasama itu memperkenalkan sistem penerimaan pembayaran secara mengetik pada telefon atau ‘tap-on-phone’ yang pertama bagi syarikat industri logistik di Malaysia melalui Fasstap.

 

Katanya, ia merupakan rumusan canggih yang mengubah mana-mana peranti didayakan komunikasi medan dekat (NFC) yang menggunakan sistem pengendalian Android dan Harmony OS sebagai terminal POS. 

 

"Pada masa ini, J&T Express memproses hampir tujuh juta transaksi bayar waktu terima (COD) yang bernilai kira-kira RM200 juta sebulan. Sistem pembayaran digital ini memberikan alternatif yang lebih mudah dan tepat pada masanya berbanding model berasaskan tunai yang biasa digunakan, di samping menyelaraskan proses pembayaran bagi meningkatkan kecekapan.

 

"Di bawah perkongsian ini, UOB Malaysia bertindak sebagai bank rumusan untuk memudahkan pengaliran dana antara pihak melalui Fasstap, aplikasi yang dibangunkan sendiri oleh Fasspay. 

 

"Penghantar barang J&T Express kini boleh menerima pembayaran secara terus apabila pelanggan menggunakan kad debit pada telefon pintar mereka, sekali gus memperkemas proses pembayaran dan mempertingkatkan pengalaman penghantaran secara keseluruhannya," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Pengarah Eksekutif dan Ketua Negara Transaksi Perbankan UOB Malaysia, Lucas Chew berkata, komitmen pihaknya untuk memacu inovasi digital selain memudahkan pertumbuhan perniagaan dalam dan melangkaui ASEAN adalah faktor mendorong rumusan pembayaran yang pertama seumpamanya dalam pasaran. 

 

"Kerjasama dan rumusan pengurusan tunai yang tersuai dengan keperluan J&T Express dan Fasspay bukan sahaja memberi kesenangan kepada pelanggan J&T Express, namun juga berupaya menangani masalah utama dalam industri logistik," katanya.

 

Ketua Pegawai Strategi Soft Space dan Ketua Pegawai Eksekutif Fasspay, Chris Leong pula berkata, matlamat pihaknya adalah untuk menghapuskan kos dan risiko berkaitan dengan pengendalian tunai.

 

Katanya, ia membawa kepada penjimatan ketara untuk segmen bayar waktu terima bungkusan dan juga membolehkan J&T Express mendapat bayaran dengan cekap dan serta-merta selepas pembayaran dilakukan.

 

"Kami berbangga dapat bekerjasama dengan rakan kongsi dinamik seperti J&T Express dan UOB Malaysia untuk bersama-sama memenuhi wawasan menambah baik ekosistem tanpa tunai logistik, bermula dari Malaysia dan kemudiannya ke ASEAN pada masa hadapan," katanya. - DagangNews.com