Urus niaga penggabungan dan pengambilalihan syarikat di Malaysia dijangka lebih banyak tahun ini | DagangNews Skip to main content

Urus niaga penggabungan dan pengambilalihan syarikat di Malaysia dijangka lebih banyak tahun ini

KUALA LUMPUR 2 Feb - Walaupun jumlah nilai urus niaga penggabungan dan pengambilalihan (M&A) merosot pada 2023 dengan kejatuhan M&A teknologi menjadi hambatan terbesar di dalam M&A strategik, pakar menjangkakan lebih banyak urus niaga akan dilaksanakan pada 2024 disokong oleh tunggakan besar aset yang tidak dipasarkan pada tahun kejatuhan 2023.

 

Laporan M&A Global 2024 baru-baru ini oleh Bain & Co menyatakan bahawa jumlah pasaran M&A turun 15% tahun ke tahun (y-o-y) kepada AS$3.2 trilion, paras terendah dalam satu dekad.

 

Selain itu, M&A strategik turun sebanyak 6% tahun ke tahun dengan lebih 27,000 tawaran diumumkan, berjumlah kira-kira AS$2.4 trilion.

 

Di peringkat Malaysia, aktiviti M&A cukup aktif dan menyaksikan beberapa tawaran utama sedang dilakukan termasuk pengambilalihan UMW Holdings Bhd oleh Sime Darby Bhd pada harga RM3.57 bilion, serta penjualan perniagaan penjagaan kesihatannya Ramsay Sime Darby Health Care Sdn Bhd kepada Columbia Asia Healthcare Sdn Bhd untuk wang tunai RM5.7 bilion.

 

Pada Oktober 2023, AMMB, MetLife menyasarkan untuk menjual unit milik bersama kepada Great Eastern pada harga RM1.12 bilion, manakala laporan mengatakan Global Infrastructure Partners atau GIP sedang berbincang untuk membeli sehingga 49% pegangan dalam MMC Port Holdings, dalam perjanjian yang berpotensi menilai pengendali pelabuhan terbesar negara itu sekitar RM30 bilion.


 

mmc

 

Hanya minggu lalu, syarikat tenaga Perancis TotalEnergies membayar kira-kira RM4.27 bilion kepada OMV Austria untuk 50% pegangannya dalam pengeluar gas asli huluan SapuraOMV Upstream Sdn Bhd.

 

Lebih banyak urus niaga mungkin sedang dalam perjalanan kata penganalisis, termasuk keperluan Sapura Energy Bhd untuk menjualnya 50% dalam syarikat yang sama untuk membiayai penstrukturan semula hutang berbilion ringgitnya.

 

Ketua pegawai eksekutif dan pengasas Tradeview Capital Ng Zhu Hann berkata untuk merangsang aktiviti dalam pasaran M&A tempatan, penyertaan dana asing dan kerancakan pasaran saham domestik perlu seiring.

 

“Jika kedua-dua faktor ini wujud bersama, secara semula jadi ruang membuat urus niaga akan menjadi lebih aktif, termasuk transaksi ekuiti persendirian (PE) seperti keluar melalui tawaran awam permulaan atau jualan kepada firma PE lain.

 

“Sejak lima tahun lalu, pasaran saham kami berada dalam aliran menurun dan hanya pada Januari tahun ini kami mula melihat dana asing masuk.

 

"Aliran masuk bersih untuk Januari ialah RM630 juta, jadi, ini adalah petanda yang sangat baik kerana ia menunjukkan bahawa dana asing kembali ke Malaysia," katanya kepada StarBiz.

 

Ng berkata sektor yang diminati dalam ruang M&A tempatan adalah yang disokong oleh dasar kerajaan seperti Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional dan Pelan Induk Perindustrian Baharu.


 

parafrasa

 


"Sektor seperti tenaga boleh diperbaharui, utiliti dan penjagaan kesihatan pasti akan menjadi ruang yang menarik untuk aktiviti M&A," katanya.

 

Ketua Penasihat M&A Deloitte Malaysia, Yap Kong Meng berkata, satu daripada tarikan utama M&A di Malaysia ialah hakikat bahawa Malaysia adalah pasaran baru muncul dengan potensi pertumbuhan yang baik dan infrastruktur perniagaan yang mantap.

 

“Kami sentiasa melihat tahap aktiviti M&A yang baik dalam banyak sektor di Malaysia, termasuk perniagaan yang dipacu pengguna (meliputi peruncitan dan pembuatan), penjagaan kesihatan dan teknologi, serta tenaga/sumber.

 

“Pada tahun-tahun akan datang, saya menjangkakan untuk melihat industri E&E/semikonduktor mempunyai lebih banyak aktiviti M&A berbanding tahun-tahun sebelumnya, memandangkan trend makro sekular yang sangat menggalakkan yang dimainkan dalam industri di peringkat global,” katanya.

 

Lebih-lebih lagi, Yap berkata syarikat dan dana pelaburan Malaysia yang mapan dan besar sedang membuat pemerolehan ke pasaran luar negara dan jumlah urus niaga keluar sedemikian cenderung kira-kira satu pertiga daripada keseluruhan volum urus niaga M&A secara umum dalam tempoh dua tahun lepas.

 

Mengenai halangan jelas untuk keluar dalam tawaran M&A pada masa lalu seperti yang dilihat dalam contoh seperti percubaan berganda firma PE CVC Capital Partner untuk menjual pegangannya dalam QSR Brands (M) Holdings Bhd, dan penyempurnaan baru-baru ini perjanjian firma PE KKR & Co dengan Weststar Aviation Services Sdn Bhd untuk melepaskan pegangannya dalam syarikat itu selepas 10 tahun, Yap berkata keupayaan firma PE untuk keluar didorong oleh prestasi dan prospek sektor syarikat penerima pelaburan masing-masing.


 

iktisad

 


“Syarikat pelabur yang menghadapi kemerosotan jualan akibat perbelanjaan pengguna yang perlahan dalam tempoh 12 bulan lalu akan cenderung menghadapi persekitaran keluar yang lebih mencabar.

 

“Memandangkan firma PE menumpukan pada pelaburan dalam perniagaan mapan dengan rekod prestasi yang baik sebagai keperluan minimum, kita harus terus melihat tahap aktiviti M&A yang baik di Malaysia, selagi kerajaan kita terus mewujudkan persekitaran tempatan yang baik untuk perniagaan berkembang,” katanya. - DagangNews.com