Usaha anti rasuah Kastam berjaya tingkatkan lebih 20% rampasan rokok haram | DagangNews Skip to main content

Usaha anti rasuah Kastam berjaya tingkatkan lebih 20% rampasan rokok haram

JABATAN Kastam Diraja Malaysia (JDKM) yang memberi tumpuan kepada menangani rasuah dalam kalangan jabatannya dan meningkatkan usaha menangani perdagangan rokok haram telah menghasilkan kemajuan ketara.

 

Presiden Persatuan Integriti dan Tadbir Urus Malaysia (MIG), Dato' Seri Dr. Akhbar Satar berkata, berdasarkan laporan berita penguatkuasaan, jumlah rokok haram yang dibongkar dan dirampas telah meningkat lebih 20% pada suku pertama 2024 berbanding tempoh yang sama pada 2023.

 

Kelaziman rokok haram di Malaysia telah menyaksikan peningkatan daripada 56.4% pada Januari 2024 kepada 55.4% pada Mac 2024 menurut Kajian Rokok Haram Nielsen di Malaysia.

 

“Apabila Ketua Pengarah Kastam Dato’ Anis Rizana Mohd Zainudin, dilantik pada 23 September 2023, beliau telah berikrar dengan serius untuk "membantu semua" menangani rasuah.

 

“Satu daripada strategi dilakukan melalui pemindahan kakitangan, menggantikan dan bertindak terhadap pegawai penyangak yang didakwa mengambil rasuah daripada sindiket penyeludupan dan menyebabkan kerugian berbilion-bilion kepada hasil negara,” ujar beliau dalam satu kenyataan.

 

 

Dato' Seri Dr. Akhbar Satar
         Dato' Seri Dr. Akhbar Satar

 

 

Pada April, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim memuji Ketua Pengarah Kastam atas keberanian dan tindakan pantas beliau mengeluarkan kakitangan dari tempat kerja mereka di terminal Kargo Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan mengambil tindakan tatatertib terhadap mereka.

 

Perdana Menteri juga menjadikan tindakannya sebagai contoh untuk mendorong lebih ramai ketua jabatan bertindak daripada menyembunyikan dan melindungi mereka yang melakukan kesalahan.

 

“Laporan berita terkini juga memberi tumpuan kepada beberapa siri serbuan berprofil tinggi, termasuk RM12.8 juta rokok haram dan tangkapan arak oleh Kastam Melaka pada dua serbuan berasingan di Johor.

 

“Satu lagi kes berprofil tinggi di Negeri Sembilan, Kastam merampas lebih RM600,000 rokok dan minuman keras haram di sebuah banglo 3 tingkat yang disewa warga Bangladesh,” katanya.

 

 

kastam
                              Dato’ Anis Rizana Mohd Zainudin

 

 

Menurut Akhbar lagi, Ketua Pengarah Kastam jelas mengambil langkah yang betul untuk membasmi perdagangan haram, yang telah menyebabkan Kerajaan rugi berbilion Ringgit Malaysia setiap tahun dalam hasil cukai tidak dikutip.

 

"Usahanya mungkin tidak popular kepada mereka yang tidak berintegriti dan rosak, dan mungkin terdapat tindakan di sebalik tabir yang berterusan untuk menyingkirkannya daripada jawatannya."

 

“Pemimpin kerajaan dan semua rakyat Malaysia harus menggalakkan, menyokong dan melindungi Ketua Pengarah Kastam serta kakitangan yang berdedikasi, banyak bekerja keras dan jujur ​​di Jabatan Kastam supaya mereka dapat melaksanakan tugas mereka dengan sebaik mungkin tanpa rasa takut dan kesan.

 

“Kita tidak sepatutnya membiarkan beberapa ulas nangka busuk memusnahkan institusi penguatkuasaan negara kita,” gesanya.

 

Minggu lalu, seorang pegawai Kastam didakwa di Mahkamah Sesyen di Johor atas 38 pertuduhan rasuah berjumlah RM14,950, yang berlaku antara 2017 dan 2021 ketika bertugas sebagai Penolong Kanan Kastam di KLIA.

 

Hakim Datuk Ahmad Kamal Arifin Ismail mendakwa bekas pegawai Kastam itu mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan dan berdepan hukuman penjara sehingga 2 tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

 

 

klia

 

 

Tiga pegawai Kastam didakwa di mahkamah sesyen Shah Alam beberapa hari lalu kerana menerima rasuah sejak 2017.

 

Mereka dituduh menerima rasuah daripada pemilik sebuah syarikat berusia 38 tahun melalui transaksi dalam talian sebagai insentif untuk membenarkan syarikat itu menerima rasuah dengan tidak memeriksa lori apabila keluar dari terminal Kargo KLIA.

 

Mereka didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan berdepan hukuman penjara sehingga 20 tahun atau denda minimum RM10,000 jika sabit kesalahan. - DagangNews.com