Usaha bersepadu perlu diambil untuk menarik pengusaha kapal persiaran, pelancong pesiar | DagangNews Skip to main content

Usaha bersepadu perlu diambil untuk menarik pengusaha kapal persiaran, pelancong pesiar

Port Klang Cruise Terminal (PKCT) yang menjadi dermaga perhentian kapal pelayaran besar di Pelabuhan Klang, Selangor. - Gambar MMC Port
Oleh MOHAMED MD DOM

KUALA LUMPUR 16 Jun – Infrastruktur terminal kapal persiaran yang tidak lengkap, kurang usaha bersepadu dalam mempromosikan tarikan, produk dan perkhidmatan pelancongan persiaran yang berkualiti telah menyebabkan imej Malaysia dianggap tidak menarik sebagai destinasi pelayaran dan sekaligus mengurangkan perbelanjaan pelancong antarabangsa terutamanya di darat.

 

Di sebalik kurangnya usaha Malaysa dalam menarik minat pelancong segmen ini, negara jiran Singapura telah melabur banyak dalam membangunkan pelancongan pelayaran dan berjaya memastikan kedudukannya sebagai pelabuhan asal, di mana kapal memilih untuk memulakan operasi mereka, di rantau Asia Tenggara.

 

Memfokuskan kepada Pelabuhan Klang, Ketua Pegawai Eksekutif Northport (Malaysia) Bhd Datuk Azman Shah Mohd Yusof berkata, pengendali pelabuhan di Pelabuhan Klang menyedari keadaan itu dan bekerjasama untuk menghidupkan semula Boustead Cruise Centre, yang kini dikenali sebagai Port Klang Cruise Terminal (PKCT).

 

“Pengusaha pelabuhan di Pelabuhan Klang berganding bahu sebagai satu komuniti, untuk menarik pelancong pelayaran, kita bawa masyarakat ke terminal, peniaga tempatan untuk berniaga apabila pelayaran ini berlabuh di terminal, sekurang-kurangnya kita dapat menarik mereka untuk berbelanja. darat, bukan sahaja pelancong, tetapi juga anak kapal pesiar," katanya kepada DagangNews.


 

Northport (Malaysia) Bhd Datuk Azman Shah Mohd
        Datuk Azman Shah Mohd

 


Pada Disember 2019, Northport dan Wesports menjalin usaha sama untuk mengambil alih pegangan saham Boustead Cruise Centre Sdn Bhd (BBC) pada nisbah 50:50 daripada Boustead Holdings Bhd untuk RM230 juta.

 

Azman juga menekankan bahawa kekurangan lawatan persiaran darat ke pusat bandar dan tarikan di Lembah Klang telah menyebabkan perbelanjaan kapal persiaran yang terhad, dimana ia adalah suatu ruang yang boleh ditambah baik.

 

"Ia merupakan satu peluang yang baik kepada negara, terutamanya selepas wabak COVID-19,  di mana pelancong tidak sabar untuk melancong dan pelancong kapal persiaran antarabangsa biasanya bersedia untuk berbelanja," tambahnya.

 

Menurut statistik, pendapatan dalam segmen pelayaran Malaysia diunjurkan mencecah AS$82.37 juta tahun ini dan kadar pertumbuhan hasil tahunan (CAGR 2023-2027) sebanyak 8.65 peratus, menghasilkan unjuran volum pasaran sebanyak AS$114.80 juta menjelang 2027.


 

parafrasa

 


Melihat dari pelbagai aspek, pelancong pelayaran turut memberikan impak positif kepada ekonomi negara, sama seperti pelancong asing yang memasuki pintu negara melalui laluan udara, dimana perbelanjaan langsung oleh kapal persiaran semasa persinggahan biasanya termasuk perbelanjaan lawatan, lawatan muzium dan aktiviti hiburan dan kebudayaan lain; kafeteria dan makan di luar, membeli-belah (cenderahati, pakaian dan kasut, dan lain-lain); pengangkutan bandar tempatan, dan sebagainya.

 

Selepas penggantungan sukarela operasi pelayaran di seluruh dunia pada pertengahan Mac 2020 akibat COVID-19, industri dengan malu-malu meneruskan aktiviti di beberapa destinasi di Eropah, Asia dan Pasifik Selatan pada Julai 2020, dengan pelaksanaan langkah kesihatan yang dipertingkatkan dan protokol keselamatan baharu.

 

Sebelum ini, Pelan Tindakan Infrastruktur Pelabuhan Laut Bersepadu Pelayaran dan Feri untuk Malaysia telah ditauliahkan oleh Unit Perancang Ekonomi pada 2011 dengan kerjasama Kementerian Pengangkutan dan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, memperincikan visi dan dasar untuk pembangunan industri pelayaran.

 

Rangka tindakan ini, yang menonjolkan Pulau Pinang, Pelabuhan Klang, Kota Kinabalu, Langkawi, Melaka, Kuantan dan Kuching sebagai pelabuhan kapal persiaran, mempertimbangkan pembangunan infrastruktur dan rancangan penambahbaikan bagi setiap terminal dan pelabuhan pelayaran utama, membuat cadangan untuk memperkukuh litar pelayaran berasaskan tema serta komuniti- infrastruktur berasaskan, tarikan perimeter dan ketersambungan.


 

Sasedharan Vasudevan
                Sasedharan Vasudevan

 


Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Penang Port Sdn Bhd Sasedharan Vasudevan berkata pengendali terminal persiaran utara itu telah membelanjakan sejumlah wang untuk mengembangkan dermaganya, yang membolehkan terminal itu mengalu-alukan beberapa kapal persiaran.

 

Pembesaran Terminal Kapal Pesiar Swettenham Pier Pulau Pinang yang memakan belanja RM155 juta telah siap pada 2021, ia membolehkan dua kapal persiaran bersaiz mega berlabuh dan mengendalikan 12,000 penumpang pada masa yang sama.

 

Penambahbaikan telah ditunggu-tunggu oleh industri pelayaran, kerana pada satu masa, terdapat enam kapal persiaran menunggu dalam barisan untuk berlabuh di jeti mereka dan boleh mengendalikan 6,700 penumpang pada satu-satu masa.


 

parafrasa
Terminal Kapal Pesiar Swettenham Pier Pulau Pinang - Gambar Penang Port

 


Terminal Kapal Pesiar Swettenham Pier telah menjadi destinasi transit kegemaran bagi pengunjung pelayaran, di mana mereka turun untuk menghabiskan setengah hari di Georgetown sebelum kembali ke kapal mereka untuk baki pelayaran mereka.

 

"Jadi pada tahun ini, kami berharap kami dapat melakukan jumlah yang sama seperti yang kami lakukan pada 2019, iaitu sekitar 1.2 juta penumpang, tetapi setakat lima bulan pertama saya menunjukkan arah aliran lebih baik daripada 2019, kami boleh melihat 1.3 juta untuk 2023 ," katanya lagi. – DagangNews.com