Usaha Sarawak mengawal bekalan gas membimbangkan pembeli LNG, syarikat minyak antarabangsa, kata Petronas | DagangNews Skip to main content

Usaha Sarawak mengawal bekalan gas membimbangkan pembeli LNG, syarikat minyak antarabangsa, kata Petronas

Gambar Bernama

KUALA LUMPUR 7 Sept - Kebimbangan telah dibangkitkan oleh pembeli gas asli cecair (LNG) dan pemain huluan, khususnya mengenai keselamatan bekalan bahan api, berikutan tawaran Petroleum Sarawak Bhd (Petros) untuk mengambil alih peranan agregator gas tunggal, kata Tan Sri Tengku Muhammad Taufik.

 

Presiden Petroliam Nasional Bhd (Petronas) menegaskan sementara kerajaan negeri Sarawak dan Petros telah memberi jaminan bahawa bekalan LNG tidak akan terganggu, beliau menyatakan bahawa mereka telah "diteliti" untuk memastikan bekalan LNG akan diteruskan mengalir kepada pembeli masing-masing.

 

"Kami telah melihat diri kami menjadi salah satu rakan kongsi utama negara seperti Jepun dan Korea Selatan - untuk Jepun ia terletak di utara 16-18% daripada LNG berasal dari Malaysia - dan mereka mahukan jaminan bahawa bekalan ini, jika dibangunkan melalui model bersepadu, akan dapat dibekalkan dengan pasti, kos berdaya saing, dan kini lebih penting daripada sebelumnya, secara mampan dengan pelepasan rendah dalam jangka panjang," jelasnya.

 

"Saya mempunyai kontrak yang masih ada, saya mempunyai penemuan yang perlu dimasukkan ke dalam corong, saya mempunyai pembeli yang sedang menunggu untuk memperbaharui, menyegarkan dan melanjutkan [kontrak], dan mereka ingin mengetahui perkara ini," kata Taufik pada sidang media mengumumkan keputusan kewangan setengah tahun Petronas pada Khamis.

 

Sebaliknya, Taufik berkata pemain huluan LNG memerlukan pengaturan yang akan memastikan potensi penjanaan dana ke atas penerokaan dan penemuan mereka.

 

"Setiap kontrak perkongsian pengeluaran ini [PSC] menghadapi cabaran teknikal yang sangat berbeza. Ia mahal dan berisiko, dan jika [syarikat huluan] membangunkannya, mereka perlu tahu bahawa mereka boleh membuat pulangan.

 

"Tugas saya di bawah PDA [Akta Pembangunan Petroleum] 1974, tugas pasukan ini, kewajipan lembaga di bawah kewajipan amanah yang ditetapkan oleh undang-undang, adalah untuk memastikan sumber hidrokarbon itu menghasilkan perolehan," ulas Taufik, yang kini sedang berunding dengan Petros mengenai penyeliaan perdagangan minyak dan gas (O&G) di Sarawak.

 

Pada Julai lalu, syarikat O&G milik negeri Sarawak Petroleum Sarawak Bhd (Petros) menandatangani perjanjian penjualan gas (GSA) dengan Sarawak Petchem Sdn Bhd dan Sarawak Energy Bhd, menandakan satu langkah ke hadapan untuk Petros mengambil alih peranan pengagregat gas tunggal daripada Petronas untuk membeli dan menjual semua gas asli di negeri ini.

 

Bagaimanapun, rundingan masih diteruskan antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Sarawak, Petros dan Petronas untuk melaksanakan butiran pengaturan baharu itu.

 

Untuk rekod, 90% daripada semua kargo LNG Petronas di negara ini diperoleh daripada atau melalui Sarawak.

 

Petronas mencatatkan keuntungan yang lebih rendah pada 1HFY2024

Keuntungan selepas cukai (PAT) Petronas bagi separuh pertama (1H) tahun berakhir 30 Jun 2024 (1HFY2024) turun 19.4% kepada RM32.4 bilion daripada RM40.2 bilion pada separuh tahun sebelumnya, diheret oleh segmen gasnya.

 

Ini berlaku walaupun terdapat sedikit peningkatan dalam hasil sebanyak 1.6% kepada RM171.7 bilion daripada RM169 juta pada 1HFY2023, terutamanya disebabkan oleh impak daripada pertukaran asing, sebahagiannya diimbangi oleh harga realisasi purata yang lebih rendah, terutamanya bagi gas asli cecair (LNG) seiring dengan penurunan harga tanda aras.

 

Purata harga LNG dicatatkan telah turun sebanyak 45% dalam tempoh tersebut, disebabkan oleh permintaan yang lemah. - DagangNews.com