Vetece lancar IPO Pasaran ACE bagi mengumpul RM34.3 juta | DagangNews Skip to main content

Vetece lancar IPO Pasaran ACE bagi mengumpul RM34.3 juta

Vetece melancarkan prospektus tawaran awam permulaan (IPO) pada 8 Ogos 2024 - Gambar/The Edge
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Penyedia rumusan teknologi maklumat perusahaan, Vetece Holdings Bhd melancarkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE yang akan mengumpul RM34.3 juta.

 

Menurut prospektus rasminya, IPO, berharga 25 sen sesaham itu membabitkan terbitan awam 98 juta saham baharu dan tawaran jualan 39.2 juta saham sedia ada.

 

Secara keseluruhannya, penyenaraian menawarkan pelabur sehingga 35% kepentingan dalam syarikat.

 

Permohonan untuk IPO itu akan ditutup pada 14 Ogos, dan penyenaraian telah dijadualkan pada 28 Ogos 2024.

 

"Vetece menyediakan perisian untuk perniagaan, termasuk pelaksanaan, penyelenggaraan, sokongan dan perkhidmatan profesional serta penjualan semula perkakasan dan perisian. 

 

"Pelanggan syarikat kebanyakannya dalam industri telekomunikasi dan perkhidmatan kewangan," katanya.

 

Telekom Malaysia Bhd merupakan pelanggan tunggal terbesar untuk kumpulan itu, menyumbang lebih separuh daripada pendapatannya setakat tahun ini. Syarikat itu juga mengira Telstra Corp Ltd di Australia dan bank-bank di Malaysia sebagai pelanggannya.

 

Di bawah terbitan awam, syarikat memperuntukkan 19.6 juta saham baharu kepada orang awam Malaysia dan 9.8 juta saham kepada orang yang layak. Vetece juga menawarkan 68.6 juta saham baharu untuk memilih pelabur melalui penempatan persendirian.

 

"Penjualan saham baharu akan mengumpul RM24.5 juta, dan kira-kira 27% daripada hasil telah diperuntukkan untuk membayar yuran pelesenan perkakasan dan perisian. 

 

"Syarikat itu juga memperuntukkan kira-kira 9% daripada hasil untuk pelancaran produk dan perkhidmatan teras baharu, dan 13% untuk mengukuhkan operasinya di Singapura.

 

"Vetece juga memperuntukkan 15% daripada hasil bagi penubuhan pusat kecemerlangan perisian, 16% untuk pembayaran balik pinjaman, dan selebihnya untuk membiayai anggaran perbelanjaan penyenaraian," katanya.

 

Sementara itu, tawaran penjualan 39.2 juta saham sedia ada melalui penempatan persendirian untuk pelabur terpilih dijangka mencatatkan kutipan kasar RM9.8 juta, yang akan terakru sepenuhnya kepada pengasas dan naib pengerusi eksekutif Tee Chee Chiang.

 

Kenanga Investment Bank merupakan penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan IPO. - DagangNews.com