WCE Holdings catat peningkatan pendapatan 18.6% kepada RM177.7 juta bagi 3QFY24 | DagangNews Skip to main content

WCE Holdings catat peningkatan pendapatan 18.6% kepada RM177.7 juta bagi 3QFY24

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 26 Feb - WCE Holdings Bhd mencatatkan peningkatan pendapatan sebanyak 18.6% kepada RM177.7 juta pada suku ketiga tahun kewangan 2024 (3QFY24).

 

Kumpulan itu berkata, pihaknya mencatatkan sebanyak RM12.6 juta Pendapatan Sebelum Faedah, Cukai, Susut Nilai dan Pelunasan (EBITDA).

 

Katanya, kumpulan mencatatkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM28.5 juta berbanding RM12.3 juta pada 3QFY24, yang mana kerugian sebelum cukai lebih tinggi adalah disebabkan terutamanya pemberhentian bahagian hasil daripada bersekutu apabila pelupusan selesai pada tahun kewangan sebelumnya.

 

"Segmen konsesi tol pula meneruskan pertumbuhan stabil, mencatatkan peningkatan 25.1% dalam hasil bagi 3QFY24 daripada RM137.4 juta kepada RM171.9 juta pada suku tahun sebelumnya.

 

"Ini didorong oleh peningkatan aktiviti pembinaan pada suku tersebut dan kutipan tol bertambah baik daripada lima bahagian sedia ada: Seksyen 5 (Pintas Selat Klang Utara Baharu – Bandar Bukit Raja Utara), Seksyen 6 (Bandar Bukit Raja Utara – Assam Jawa), Seksyen 8 (Hutan Melintang – Teluk Intan), Seksyen 9 (Kampung Lekir – Changkat Cermin) dan Seksyen 10 (Changkat Cermin – Beruas).

 

"Pembukaan Seksyen 6 (Bandar Bukit Raja Utara – Assam Jawa) pada November 2023 meningkatkan jumlah trafik harian Lebuhraya Pantai Barat (WCE) dengan ketara. Purata trafik harian meningkat sebanyak 35% berbanding suku tahun sebelumnya," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

WCE berkata, pada 3QFY24, segmen pembinaan melaporkan penurunan hasil kepada RM5.8 juta daripada RM12.5 juta pada suku tahun sebelumnya. 

 

 

wce

 

 

Katanya, penurunan ini disebabkan terutamanya fasa rehat aktiviti pembinaan, merangkumi inisiatif yang bertujuan untuk mempercepatkan penyatuan tanah dan meningkatkan kestabilan tanah untuk Seksyen 7B. 

 

"Kumpulan meramalkan pendapatan pulih apabila aktiviti pembinaan meningkat pada suku berikutnya," katanya.

 

Katanya, dalam tempoh kewangan setakat ini, kumpulan berjaya membuka Seksyen 6 (Bandar Bukit Raja Utara – Assam Jawa) pada 21 November 2023 dan Seksyen 11 (Beruas – Taiping Selatan) dijadualkan dibuka tidak lama lagi. 

 

 

wce

 

 

"Pembukaan bahagian ini mewujudkan hubungan penting dengan lebuh raya utama lain iaitu, Lebuhraya Kuala Lumpur – Kuala Selangor (LATAR), dan Lebuhraya Utara Selatan (NSE). Penyiapan Seksyen 11 juga menandakan penuh penyiapan jajaran Perak, menjangkau 120 kilometer dalam projek WCE. 

 

"Dengan akses langsung kini tersedia dari NSE di Changkat Jering ke lebuh raya kami, kumpulan optimis bahawa pertumbuhan trafik di sepanjang bahagian ini akan menjadi positif kerana kami menjangkakan lebih banyak lagi trafik jarak jauh di WCE. 

 

"Selain itu, kerana kesesakan di sepanjang NSE terus kekal satu cabaran, kumpulan yakin WCE akan menjadi alternatif berdaya maju mengurangkan kesesakan di NSE. Kumpulan kekal fokus untuk melengkapkan dua bahagian tambahan menjelang akhir 4QFY24: Seksyen 1 (Banting – Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE)) dan Seksyen 2 (SKVE) – Lebuhraya Shah Alam (KESAS)). 

 

Katanya, penyiapan bahagian itu akan dipertingkatkan sambungan dengan lebuh raya sedia ada, dengan Seksyen 1 disambungkan ke SKVE dan Seksyen 2 ke KESAS. Bahagian 3, 4 dan 7 yang selebihnya disasarkan untuk disiapkan pada 2025. - DagangNews.com