WCT Holding catat kerugian bersih sebanyak RM8 juta pada 1QFY23 berbanding untung bersih RM31 juta pada tahun sebelumnya | DagangNews Skip to main content

WCT Holding catat kerugian bersih sebanyak RM8 juta pada 1QFY23 berbanding untung bersih RM31 juta pada tahun sebelumnya

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Mei - WCT Holdings Berhad mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM8 juta pada 1QFY23 berbanding untung bersih RM31 juta pada suku sama pada tahun sebelumnya.

 

Kumpulan itu mencatatkan hasil lebih rendah sebanyak RM405 juta bagi suku berkenaan berbanding RM605 juta bagi suku sama pada tahun sebelumnya.

 

Berbanding dengan suku tahun yang sama tahun sebelumnya, kumpulan itu mencatatkan peningkatan dalam hasil sebanyak RM14 juta dan pengurangan kerugian yang boleh diagihkan kepada pemegang ekuiti sebanyak RM17 juta, jika pendapatan dan keuntungan 1QFY22 daripada jualan tanah berjumlah RM214 juta dan RM56 juta masing-masing dikecualikan.

 

Bahagian kejuruteraan dan pembinaan kumpulan menyumbang 75% daripada hasil kumpulan yang disatukan dan menjana hasil sebanyak RM304 juta berbanding RM292 juta pada 1QFY22.

 

Bahagian ini juga mencatatkan keuntungan operasi sebanyak RM9 juta berbanding RM15 juta dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya. 

 

Sementara itu, bahagian pembangunan hartanah kumpulan mencatatkan hasil dan keuntungan operasi masing-masing sebanyak RM48 juta (1QFY22:RM269 juta) dan RM6 juta (1QFY22:RM56 juta).

 

Perolehan dan keuntungan operasi yang lebih tinggi yang dicatatkan pada suku yang sama tahun sebelumnya disebabkan oleh penjualan tanah kosong, yang menjana hasil jualan RM214 juta dan keuntungan RM56 juta.

 

Kumpulan melaporkan bahagian kerugian asas sebanyak 0.54 sen berbanding pendapatan asas sesaham sebanyak 2.16 sen yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya.

 

Pengarah Urusan WCT, Datuk Lee Tuck Fook berkata, walaupun pasaran tidak menentu dan keadaan makroekonomi, kumpulan itu kekal teguh dengan sumbangan daripada seluruh perniagaan terasnya.

 

Katantya, pusat beli-belah runcit kumpulan memberi tumpuan kepada perkongsian strategik untuk memperkenalkan pengalaman pelanggan eksklusif dan promosi menarik kepada pelanggannya. 

 

"Kami percaya bahawa ekonomi Malaysia yang berdaya tahan ditambah dengan pembukaan semula sempadan China akan merangsang lagi permintaan bagi tawaran dan pelancaran pembangunan hartanah kami.

 

"Bahagian pelaburan dan pengurusan hartanah juga menjangkakan bahawa perbelanjaan isi rumah Malaysia yang kukuh, bersama-sama dengan pengambilan kedatangan pelancong akan membantu menggiatkan semula pusat beli-belah, hotel dan perkhidmatan penerbangan perniagaannya,” katanya. - DagangNews.com