WTEC Group failkan permohonan IPO Pasaran ACE, kumpul dana pemerolehan kilang baharu di Selangor | DagangNews Skip to main content

WTEC Group failkan permohonan IPO Pasaran ACE, kumpul dana pemerolehan kilang baharu di Selangor

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Sept - WTEC Group Bhd, pembuat produk busa dan fabrik, memfailkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia bagi mengumpul dana untuk pemerolehan kilang baharu yang lebih besar di Selangor.

 

Menurut draf prospektusnya, IPO yang dicadangkan itu melibatkan terbitan awam sebanyak 90.17 juta saham baharu dan tawaran penjualan 43.2 juta saham sedia ada pada harga yang akan ditentukan kemudian.

 

Secara keseluruhannya, penyenaraian itu akan menawarkan pelabur sehingga 28% kepentingan dalam syarikat itu.

 

“Kami merancang untuk menubuhkan kilang baharu itu dengan membeli kilang sedia ada di Kajang atau Semenyih.

 

"Kumpulan juga berhasrat menyatukan beberapa operasi pembuatan sedia ada di kilang baharu, serta memasang mesin dan peralatan baharu yang akan dibeli kemudian," katanya. 

 

WTEC mengeluarkan produk busa yang diperbuat daripada plastik dengan poket berisi udara yang digunakan dalam industri daripada automotif dan elektronik. 

 

Syarikat itu juga membuat bahagian fabrik bukan tenunan yang digunakan sebagai pelapik untuk tempat letak tangan dalam kereta dan pelapik untuk tempat duduk kereta.

 

Pada tahun lalu, syarikat yang berpangkalan di Selangor itu mencatat keuntungan bersih RM9.37 juta dengan pendapatan RM50.86 juta kepada pelanggan termasuk APM Automotive Holdings Bhd dan Toyota Boshoku UMW Sdn Bhd, usaha sama antara Toyota Boshoku Corp di Jepun dan UMW Holdings Bhd kini di bawah Sime Darby Bhd.

 

Di bawah terbitan awam, kumpulan itu memperuntukkan 24 juta saham baharu kepada orang ramai dan 9.6 juta saham kepada orang yang layak. Mereka juga menyediakan 56.57 juta saham baharu melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan.

 

Hasil terbitan awam  itu juga akan digunakan untuk membeli mesin dan peralatan baharu, termasuk pelekat laminasi dan mesin jahit, serta membiayai perbelanjaan jualan dan pemasaran, memenuhi keperluan modal kerja, dan membiayai perbelanjaan penyenaraian.

 

Sementara itu, sebarang hasil daripada tawaran jualan melalui penempatan persendirian kepada Bumiputera yang diluluskan dan pelabur terpilih akan terakru sepenuhnya kepada penjualan pengarah urusan pemegang saham dan pengasas bersama Tan Kok Kheng, pengarah eksekutif Tiow See Yen dan Wansern Marketing Sdn Bhd.

 

Wansern Marketing dimiliki bersama oleh adik-beradik Eu Tian Chiek, Eu Tiong Nam, dan Eu Tiong Lai serta abang ipar mereka Kam Tang Lim.

 

Alliance Islamic Bank merupakan penasihat utama IPO, penaja, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan. - DagangNews.com