WZ Satu memanfaatkan perniagaan pinjaman wang menjelang OPR dijangka naik | DagangNews Skip to main content

WZ Satu memanfaatkan perniagaan pinjaman wang menjelang OPR dijangka naik

Pengerusi Eksekutif dan Presiden Tan Sri Mohamad Norza Zakaria akan menyuntik syarikat persendirian Citaglobal Hospitality

KUALA LUMPUR 29 April – Pakar kejuruteraan awam dan pembinaan WZ Satu Berhad akan menceburi perniagaan pinjaman wang dengan margin lebih tinggi, dengan Pengerusi Eksekutifnya dan Presiden Tan Sri Mohamad Norza Zakaria menyuntik syarikat swasta keduanya ke dalam Kumpulan.

 

Kepelbagaian yang tepat pada masanya itu seiring dengan peningkatan selera rakyat Malaysia untuk meminjam, membolehkan WZ Satu memberi tumpuan kepada pasaran yang kurang mendapat perkhidmatan dan kurang dimanfaatkan serta membawa kesan sinergi kepada perniagaan sedia ada Kumpulan - termasuk cadangan usaha untuk pembangunan hartanah.

 

WZ Satu memeterai perjanjian pembelian saham bersyarat hari ini dengan TIZA Global Sdn Bhd (dahulunya dikenali sebagai Citaglobal Sdn Bhd) untuk cadangan pengambilalihan Citaglobal Hospitality Sdn Bhd (CHSB) dengan pertimbangan tunai RM1.5 juta.

 

Setelah selesai pengambilalihan, yang dijangka dalam tempoh dua bulan akan datang, CHSB akan menjadi anak syarikat milik penuh WZ Satu.

 

CHSB mempunyai lesen pemberi pinjaman wang yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia, sah sehingga 10 Februari 2024. Sehingga kini, syarikat itu masih belum memulakan perniagaan pinjaman wangnya, dengan itu menghapuskan sebarang isu legasi selepas pemerolehan oleh WZ Satu.

 

Pengambilalihan CHSB menyediakan cara yang lebih menjimatkan masa dan kos untuk mendapatkan lesen pinjaman wang, berbanding WZ Satu yang memohon lesen pinjaman wang sendiri.

 

CHSB adalah aset kedua yang diperoleh daripada TIZA Global, syarikat persendirian Tan Sri Mohamad Norza. Terdahulu pada November 2021, WZ Satu mencadangkan untuk mengambil alih keseluruhan pegangan dalam perkhidmatan perundingan kejuruteraan dan firma perkhidmatan berkaitan pembinaan Citaglobal Engineering Services Sdn Bhd (CESSB) daripada TIZA Global dengan harga RM140 juta. Pengambilalihan CESSB akan diselesaikan dalam tempoh terdekat.

 

Dengan perniagaan pinjaman wang sebagai aliran pendapatan baharu, WZ Satu dijangka terus meningkatkan pertumbuhan keuntungannya, bergerak ke hadapan. Perlu diperhatikan bahawa Kumpulan telah membuat perubahan pada tahun kewangan berakhir 31 Disember 2021, mendahului jangkaan.

 

Menurut Tan Sri Mohamad Norza, pihaknya merancang untuk meletakkan perniagaan pinjaman wang secara ‘on-stream’ sebaik sahaja pemerolehan selesai.

 

''Kami melihat peluang pertumbuhan yang besar untuk Kumpulan dalam segmen ini, terutamanya dengan jangkaan kenaikan Kadar Polisi Semalaman (OPR) pada separuh kedua 2022.

 

''Pengambilalihan CHSB akan menyumbang secara positif kepada WZ Satu selepas mempertimbangkan secara relatifnya lebih lama. tempoh pemprosesan dan keperluan pinjaman yang lebih ketat yang dikenakan oleh bank dan institusi kewangan berlesen,'' katanya dalam kenyataan di sini.

 

Ia juga mengambil kira permintaan pembiayaan daripada individu dan perniagaan daripada pemberi pinjaman wang berlesen atas pelbagai sebab seperti pembiayaan peribadi, permulaan dan pengembangan perniagaan, pembiayaan kenderaan dan peralatan serta pembelian hartanah. Selain itu, pengambilalihan itu juga mengambil kira keadaan ekonomi semasa dan prospek pasaran pinjaman di Malaysia.

 

''Kumpulan juga percaya bahawa perniagaan pinjaman wang CHSB akan dapat membawa kesan sinergi kepada perniagaan sedia ada kami (termasuk pembangunan hartanah selepas kepelbagaian yang dicadangkan) kerana ia boleh menyediakan Kumpulan dengan kelebihan daya saing dalam menawarkan penyelesaian bersepadu untuk membina, mengurus, menjual, memasarkan. dan pembiayaan projek projek pembangunan hartanah serta pembiayaan untuk kontraktor dan pembeli akhir yang layak bagi projek pembangunan WZ Satu,” ujar beliau.


 

wzs

 


Dalam makluman berasingan dengan Bursa Malaysia hari ini, WZ Satu mengumumkan bahawa Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) secara maya akan diadakan pada 31 Mei 2022 untuk para pemegang saham mengundi pada dua resolusi, yang berkaitan dengan kepelbagaian Kumpulan ke dalam pembangunan hartanah dan cadangan perubahan namanya.

 

Terdahulu pada 8 Disember 2021, WZ Satu berkata ia akan memulakan semula projek rumah mampu milik PR1MA D’Marina Residency di Kuantan, Pahang. Anak syarikat milik penuh tidak langsungnya, Sinergi Dayang Sdn Bhd, telah memeterai perjanjian pembangunan bersama dengan PR1MA Corp untuk bersama-sama melaksanakan pembangunan Fasa 2 projek itu, yang mempunyai anggaran nilai pembangunan kasar RM219 juta.

 

Dengan projek perumahan dalam tangan, WZ Satu dikehendaki mendapatkan kelulusan pemegang saham untuk mempelbagaikan pembangunan hartanah, dengan mengambil kira anggaran keuntungan bersih sebanyak RM8 juta daripada projek itu boleh menghasilkan sumbangan sebanyak 25% atau lebih daripada keuntungan bersih WZ Satu.

 

Sementara itu, pada 9 Mac 2022, WZ Satu telah mencadangkan untuk menukar namanya kepada Citaglobal Bhd, selaras dengan matlamatnya untuk berubah menjadi sebuah konglomerat yang terlibat dalam sektor pengurusan kemudahan, telekomunikasi, tenaga, infrastruktur dan teknologi.

 

Para pemegang saham boleh mengakses EGM melalui https://sshsb.net.my/   pada hari Selasa, 31 Mei 2022 jam 11 pagi atau sejurus selepas tamatnya Mesyuarat Agung Tahunan Ketujuh Belas WZ Satu yang akan diadakan pada hari yang sama pada jam 10 pagi. – DagangNews.com