Yinson catat keuntungan bersih suku tahunan Q1FY2024 sebanyak RM203 juta | DagangNews Skip to main content

Yinson catat keuntungan bersih suku tahunan Q1FY2024 sebanyak RM203 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Jun - Yinson Holdings Bhd akan terus menggunakan langkah untuk mengurus inflasi dan risiko kadar faedah secara berhemat di tengah-tengah pelbagai cabaran makroekonomi.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, firma infrastruktur dan teknologi tenaga itu berkata ia akan menggunakan lindung nilai, ramalan berkesan, kepelbagaian kos merentas pasaran geografi, memfaktorkan risiko inflasi ke dalam kontraknya dan pengurusan strategik inventorinya.

 

Bagi suku pertama berakhir 30 April 2024, keuntungan bersih syarikat merosot kepada RM203 juta daripada RM208 juta dalam tempoh yang sama sebelumnya, manakala hasil turun kepada RM2.21 bilion daripada RM3.02 bilion yang dicatatkan setahun sebelumnya.

 

Pendapatan asas sesaham berada pada 5.60 sen berbanding 6.10 sen sebelumnya.

 

Yinson juga telah mengesyorkan dividen satu peringkat akhir sebanyak satu sen sesaham bagi tahun kewangan berakhir 31 Januari 2024, berjumlah RM30 juta.

 

“Sumbangan yang lebih rendah daripada aktiviti perniagaan EPCIC terutamanya berpunca daripada kemajuan yang dilaporkan lebih rendah bagi tiga aset penyimpanan dan pemunggahan terapung (FPSO) dalam pembinaan.

 

"Kemajuan sebenar projek kami dalam pembinaan adalah selaras dengan jangkaan kumpulan," katanya.

 

 

yinson

 

 

Selain itu, Yinson berkata permintaan global untuk tenaga bersih, mampu milik dan stabil terus berkembang, yang telah membantu memacu pengembangan dalam semua unit perniagaannya.

 

“Pasaran FPSO terus menyaksikan permintaan kukuh untuk kontraktor seperti Yinson, yang mempunyai kelebihan dalam teknologi pengurangan pelepasan dan rekod prestasi yang kukuh bagi penghantaran tepat masa serta prestasi keselamatan dan operasi.

 

"Permintaan untuk FPSO adalah positif dengan peningkatan sekatan projek di seluruh dunia terutamanya dari Brazil, sebagai pusat permintaan FPSO tertinggi, diikuti oleh Afrika Barat."

 

Di samping itu, Yinson berkata kesan yang lebih luas daripada harga tenaga yang tinggi ialah pecutan peralihan tenaga, apabila lebih banyak pelaburan mengalir ke dalam membangunkan sumber tenaga boleh diperbaharui dan alternatif.

 

"Ini telah menyokong kemajuan saluran paip boleh diperbaharui kami dalam pasaran teras kami di Amerika Latin, Asia Pasifik dan Eropah."

 

Yinson berkata ia kekal fokus pada penyampaian komitmennya, yang akan diteruskan hingga 2024.

 

“Memandangkan FPSO Atlanta, FPSO Maria Quitéria dan FPSO Agogo memulakan tempoh piagam mereka dalam tempoh satu atau dua tahun akan datang, kumpulan itu akan beralih ke fasa pertumbuhan yang stabil, di mana kumpulan itu bersedia untuk menerima aliran pendapatan yang stabil dan menguncup untuk beberapa dekad akan datang.

 

"Tumpuan yang kuat pada penghantaran juga bermakna memberi pelaburan besar berehat sehingga penghantaran ini dipenuhi dan permulaan aliran tunai dilihat."

 

Melangkah ke hadapan, Yinson berkata ia kekal optimistik tentang masa depan perniagaannya, kerana ia yakin pelaburannya untuk membina asas bagi kemampanan akan mengekalkan kumpulan itu dalam keadaan baik di tengah-tengah banyak ketidaktentuan.

 

“Asas sedemikian telah membolehkan kami menjadi tangkas, membuat keputusan yang baik yang memanfaatkan peluang sambil menguruskan risiko.

 

"Dengan tumpuan kami pada penyampaian dan kemampanan, kami percaya bahawa kami boleh mengharungi pasang surut pasaran tenaga sambil menyampaikan nilai yang mampan kepada pemegang kepentingan kami."

 

Disokong oleh portfolio kontrak jangka panjang sedia ada, Yinson percaya ia boleh mencapai keputusan yang memuaskan untuk tahun kewangan berakhir 31 Januari 2025.

 

Yinson juga telah mengesyorkan dividen peringkat tunggal akhir sebanyak satu sen sesaham biasa bagi tahun kewangan berakhir 31 Jan 2024, berjumlah kira-kira RM30 juta. - DagangNews.com