YNH pertimbang calon pembeli pusat beli-belah miliknya di Mont'Kiara | DagangNews Skip to main content

YNH pertimbang calon pembeli pusat beli-belah miliknya di Mont'Kiara

KUALA LUMPUR 24 Jan - Pemaju hartanah YNH Property Bhd telah mendapat tawaran untuk membeli pusat beli-belah runcit miliknya di Mont'Kiara, yang terletak di atas tanah seluas enam ekar, dan dijangka memuktamadkan pemilihan pembeli dalam masa sebulan.

 

Dalam maklumannya di Bursa Malaysia sebagai jawapan kepada pertanyaan lanjut mengenai cadangan pelupusan itu, YNH berkata syarikat itu sedang mempertimbangkan jawapannya pada 12 Januari kepada pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa Bursa.

 

Pada masa itu, ia hanya berkata bahawa pengurusannya "menimbang cadangan untuk menjual hartanah bertanah tertentu syarikat dan anak syarikatnya".

 

"Syarikat akan mengeluarkan pengumuman mengenai cadangan pelupusan sebaik sahaja keputusan dibuat dan terma dimuktamadkan serta dipersetujui oleh kedua-dua pihak," kata YNH.

 

YNH, bagaimanapun, tidak mendedahkan julat harga indikatif atau materialiti pelupusan itu, walaupun Bursa telah, dalam permintaannya untuk mendapatkan maklumat lanjut yang dikeluarkan pada 19 Jan, juga meminta maklumat tersebut, selain garis masa indikatif untuk memuktamadkan pelupusan, peringkat rundingan semasa , dan identiti harta atau hartanah, termasuk lokasi dan saiz tanah.


 

Datuk Dr Yu Kuan Chon
           Datuk Dr Yu Kuan Chon

 


YNH — di mana pelabur terkemuka Datuk Dr Yu Kuan Chon memegang 32.6% kepentingan — memperoleh semula kedudukan pada hari Selasa, selepas merosot kepada 55.5 sen, terendah dalam 14 tahun, pada Isnin.

 

Saham itu, yang menyaksikan lebih 300 juta saham atau 57% daripada jumlah modal saham terbitannya didagangkan pada hari Selasa, memulakan hari pada 60 sen, dan diniagakan antara 57 sen dan 82 sen sepanjang hari. Ia ditutup 5.5 sen atau 9.91% lebih tinggi pada 61 sen, memberikan saham itu permodalan pasaran RM208 juta.

 

Setakat ini, saham terjejas telah menjunam 86% atau RM3.64, yang kehilangan permodalan pasaran kira-kira RM1.92 bilion.

 

Kumpulan itu telah mengalami kerugian sejak tiga tahun lalu. Ia mencatatkan kerugian bersih tahunan sebanyak RM2.79 juta pada FY2021, yang meningkat kepada RM14.59 juta pada FY2022, dan meningkat lagi kepada RM18.23 juta dalam tempoh 18 bulan berakhir 30 Jun 2023 (FY2023).

 

Bagi suku pertama FY2024, YNH kekal merah dengan kerugian bersihnya bagi bulan Julai-September meningkat kepada RM10.22 juta daripada RM2.22 juta setahun sebelumnya, walaupun pendapatan meningkat 19% kepada RM62.74 juta daripada RM52. 84 juta. Prestasi suku tahunan diheret oleh kos jualan, perbelanjaan dan pendapatan lain yang lebih rendah. - DagangNews.com