Beratus-ratus syarikat terlibat dalam penipuan bidaan kontrak awam | DagangNews Skip to main content

Beratus-ratus syarikat terlibat dalam penipuan bidaan kontrak awam

Datuk Seri Alexander Nanta Linggi

PETALING JAYA 23 Jun - Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata “beratus-ratus” syarikat terlibat dalam kegiatan penipuan bidaan dalam kontrak awam.

 

Walaupun beliau enggan mendedahkan angka khusus, beliau berkata bahawa agensi penguatkuasaan, iaitu Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) akan mendedahkan butirannya memandangkan siasatan oleh suruhanjaya itu telah bermula.

 

“Saya tidak akan memberi anda sebarang angka tertentu. Saya rasa MyCC melakukan kerja ini, tetapi terdapat sejumlah besar syarikat dalam ratusan. Saya serahkan angka khusus untuk dimaklumkan oleh MyCC sendiri,” katanya.

 

Nanta berkata demikian pada sidang media semasa Persidangan Undang-undang Persaingan Malaysia Ketiga 2022 di sini hari ini.

 

Sejak 2019, MyCC sedang dalam proses meminda Akta Persaingan 2010 dan Akta Suruhanjaya Persaingan 2010. Pindaan itu dikatakan memberi kuasa kepada MyCC untuk menangani isu-isu biasa dalam Akta dengan lebih berkesan dan cekap.

 

“Pindaan kepada undang-undang adalah untuk melihat di mana kami rasa tidak cukup baik. Kami mahu mempunyai tumpuan dan kuasa yang lebih besar, terutamanya mengenai penggabungan kerana penggabungan dan pengambilalihan boleh menyebabkan kartel dan monopoli.

 

“Kami sedar perkara ini sedang berlaku. Pindaan itu mengikut masa dan keperluan setakat MyCC berkenaan,” katanya.

 

Terdahulu, Nanta menyampaikan ucaptama bagi pihak Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. Ismail Sabri berkata, apabila Akta Persaingan 2010 diwartakan pada 2010, beliau ketika itu adalah menteri perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan dan bertanggungjawab membawa usul itu ke Parlimen.

 

“Saya ingin menegaskan bahawa kerajaan menyokong penuh usaha MyCC untuk memperkenalkan rejim ini bagi memastikan ekonomi negara terus berkembang pesat.

 

“Kerajaan bersedia seperti yang telah dimaklumkan oleh MyCC dalam kertas Kabinetnya untuk mendapatkan kelulusan dasar bagi pindaan bagi memperkasa MyCC dengan meningkatkan modal insan dan bajetnya,” kata Ismail Sabri.

 

Pada Rabu, MyCC mengeluarkan kenyataan bahawa pihak yang didapati terlibat dalam penipuan bidaan dalam pemerolehan awam akan disenaraihitamkan oleh Kementerian Kewangan (MoF) selama lima tahun.

 

Di bawah pekeliling MoF yang baru dikeluarkan mengenai integriti dalam pemerolehan awam (PK 1.6), yang berkuat kuasa pada 1 Jun, MyCC berkata agensi kerajaan juga dikehendaki memberi perhatian dan melaporkan tanda-tanda dan isu kartel penipuan bidaan kepada MyCC.

 

Akta ini terpakai kepada semua aktiviti komersial yang dijalankan di dalam dan di luar Malaysia yang menjejaskan persaingan dalam pasaran Malaysia.

 

Ia menyediakan rangka kerja kawal selia termasuk kuasa untuk menyiasat, mengadili dan mengenakan penalti ke atas pesalah undang-undang persaingan. - DagangNews.com