Boustead Heavy Industries jual tanah di Sabah bernilai RM18.8 juta bagi kukuhkan aliran tunai | DagangNews Skip to main content

Boustead Heavy Industries jual tanah di Sabah bernilai RM18.8 juta bagi kukuhkan aliran tunai

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 23 Sept - Boustead Heavy Industries Corporation Bhd (BHIC) menjual sebidang tanah di Kota Kinabalu, Sabah dengan harga tunai RM18.8 juta bagi mengukuhkan kedudukan mudah tunai dan aliran tunainya.

 

BHIC menjual plot seluas 9.78 ekar itu kepada Jantoco Realty Sdn Bhd (JRSB) — anak syarikat milik penuh Harrisons Holdings (Malaysia) Bhd yang terlibat dalam pelaburan dan pengurusan hartanah, menurut syarikat itu dalam pemaklumannya di Bursa Malaysia hari ini.

 

Unit BHIC, Boustead Penang Shipyard Sdn Bhd, telah menandatangani perjanjian jual beli bersyarat dengan JRSB untuk pelupusan itu, yang akan mengumpul hasil tunai bersih RM16.7 juta untuk BHIC, yang akan digunakan sebagai modal kerja.

 

"Modal kerja untuk Kumpulan BHIC adalah terutamanya untuk operasi harian bagi menyokong operasi perniagaan Kumpulan BHIC yang akan merangkumi pembayaran kepada pembekal dan perunding, gaji, yuran profesional dan kos kewangan," kata BHIC.

 

Apabila selesai pelupusan, yang dijangkakan pada suku keempat tahun ini - kumpulan itu bakal merealisasikan anggaran keuntungan RM6 juta, bersih daripada anggaran perbelanjaan.

 

BHIC berkata, pelupusan itu memberi peluang untuk mengewangkan pelaburan bukan terasnya yang belum dibangunkan sebagai sebahagian daripada inisiatif pelupusan Kumpulan BHIC dalam Strategi Penyusunan Semula dan Rasionalisasinya.

 

BHIC, yang terlibat dalam kegagalan projek kapal tempur pesisir (LCS) bernilai RM9 bilion, mencatat kemerosotan prestasi kewangan pada suku kedua berakhir 30 Jun 2022 (2QFY22), dengan kerugian bersih RM517,000, berbanding keuntungan bersih sebanyak RM12.3 juta pada 2QFY21. Hasil suku tahunan turun 36.66% kepada RM29.87 juta daripada RM47.15 juta.

 

Pada pertengahan Ogos, laporan audit forensik BHIC yang didedahkan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) Parlimen mendedahkan, antara lain, bahawa BHIC berpotensi kerugian RM890.22 juta disebabkan oleh salah urus kumpulan dan penyelewengan yang melibatkan projek LCS.

 

Saham BHIC ditutup tidak berubah pada 41 sen pada Jumaat, memberikan kumpulan itu modal pasaran RM100.49 juta. - DagangNews.com