CIMB lakukan transaksi SLD mata wang ringgit pertama di dunia dengan Standard Chartered | DagangNews Skip to main content

CIMB lakukan transaksi SLD mata wang ringgit pertama di dunia dengan Standard Chartered

Oleh NABILA YASMIN RAZIB
nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 20 Okt. - CIMB Bank Bhd telah melakukan transaksi derivatif berkaitan kemampanan (SLD) dengan Standard Chartered Malaysia dalam bentuk pertukaran kadar faedah dengan nilai nota berjumlah RM2.45 bilion untuk tujuan lindung nilai.

 

Dalam satu kenytaan bersama, mereka berkata perjanjian penting ini adalah transaksi SLD dalam denominasi ringgit pertama di dunia dan setakat ini merupakan transaksi derivatif berkaitan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) terbesar di Asia berdasarkan nilai nota tersebut.

 

"Transaksi SLD telah disusun untuk melibatkan mekanisme harga di mana diskaun atau premium akan dikenakan bergantung kepada sama ada CIMB Group Holdings Bhd - entiti pemegangan tersenarai bank - mencapai sasaran prestasi keberlanjutan (SPT) yang telah dipersetujui sebelumnya.

 

"Instrumen ini telah disusun di sekitar dua indeks prestasi utama (KPI) yang memperkuat komitmen kemampanan yang diumumkan CIMB Group baru-baru ini," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Kedua-dua KPI tersebut adalah kedudukan peratusan bagi bank berdasarkan S&P Global Corporate Sustainability Assessment untuk menyokong aspirasi kumpulan untuk menjadi peneraju industri pada Indeks Kelestarian Dow Jones, dan pengurangan pelepasan Skop 1 dan 2 gas rumah kaca (GHG) yang selari dengan matlamat sifar pelepasan oleh kumpulan.

 

"SPT yang telah ditetapkan adalah bersifat material, bercita-cita tinggi, objektif, dapat diukur dan dapat diverifikasi oleh sumber bebas," menurut kenyataan tersebut.

 

Tambah CIMB, susulan urusniaga ini, CIMB kini berminat untuk bekerjasama dengan pelanggan untuk melaksanakan transaksi perbendaharaan dan derivatif yang lebih inovatif dengan komponen harga yang berkaitan dengan ESG atau penggunaan hasil, seperti pertukaran, penyerahan dan pilihan yang melibatkan pertukaran mata wang, kadar faedah, komoditi, atau pertukaran asing.

 


CIMB berkata, ia juga aktif dalam menawarkan pinjaman / pembiayaan produk dan bon / sukuk yang lestari atau berkaitan dengan kemampanan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB Datuk Abdul Rahman Ahmad berkata, transaksi SLD ini adalah bukti kepakaran pasukan perbendaharaan dan pasarannya dan cita-cita kumpulan untuk menjadi peneraju kelestarian Asean menjelang 2024.

 

"Transaksi ini menunjukkan komitmen kami yang sangat nyata untuk mencapai komitmen kami untuk menggerakkan RM30 bilion dalam kewangan lestari menjelang 2024," katanya. 

. -DagangNews.com