ACATA gesa kerajaan perkenal peraturan bagi industri vape | DagangNews Skip to main content

ACATA gesa kerajaan perkenal peraturan bagi industri vape

Dr Arifin Fii
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 31 Mac - Pusat Advokasi Rawatan Ketagihan Lanjutan (ACATA) menggesa kerajaan memperkenalkan peraturan bagi industri vape susulan cadangan berhubung cecair atau gel vape mengandungi nikotin dikecualikan daripada Akta Racun 1952, untuk mengurangkan gejala merokok di Malaysia.

 

Presidennya, Dr Arifin Fii berkata, pengecualian nikotin daripada Akta Racun mesti dipatuhi serta-merta dengan peraturan semua produk vape. 

 

Demi kepentingan masa katanya, ACATA mengesyorkan meminda peraturan tembakau semasa untuk memasukkan vape.

 

"Langkah ini akan memastikan produk vape tertakluk kepada kawalan ketat, bukan sahaja untuk melindungi keselamatan pengguna tetapi yang paling penting, untuk memastikan vape hanya boleh diakses orang dewasa,” katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Menurut Dr Arifin, dalam mengawal selia vape, terdapat bukti yang besar dan boleh dipercayai untuk menyokong bahawa produk vape adalah kurang berbahaya daripada merokok. 

 

Beliau berkata, bukti juga menunjukkan bahawa vape dengan cekap membantu perokok untuk berhenti merokok.

 

Oleh itu katanya, peraturan vape juga mesti merangkumi strategi dan pertimbangan pengurangan bahaya, selain bukti tentang risiko dan faedah mesti dikaji.

 

"Mendidik orang yang berisiko iaitu perokok tentang vape adalah penting, kerana mereka adalah yang paling mendapat manfaat daripada vape. 

 

"Paling penting ialah mereka menerima maklumat yang betul, tepat dan berasaskan bukti," katanya.

 

Tambahnya, adalah penting bagi semua pihak berkepentingan untuk bekerjasama membangunkan pendekatan kawal selia sesuai yang menyediakan pengguna yang mungkin terus merokok, kebolehcapaian dan keyakinan menggunakan produk kurang berbahaya. - DagangNews.com