Cagamas perkenalkan Skim Saraan Bercagar Islamik untuk warga emas | DagangNews Skip to main content

Cagamas perkenalkan Skim Saraan Bercagar Islamik untuk warga emas

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 13 Okt - Cagamas Bhd memperkenalkan Skim Saraan Bercagar Islamik (SSB-i), pembiayaan gadai janji berbalik Islam untuk pemilik rumah warga emas yang akan membantu mereka membiayai persaraan mereka mengikut prinsip Syariah.

 

SSB-i membenarkan pesara berumur 55 tahun dan ke atas memanfaatkan nilai rumah mereka yang dibayar penuh dan menukarnya kepada pembayaran tunai bulanan yang tetap untuk menambah dana persaraan mereka sehingga 120 tahun tanpa mengorbankan pemilikan rumah.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Cagamas Datuk Chung Chee Leong berkata, syarikat itu telah meningkatkan tawaran gadai janji berbaliknya untuk menarik pasaran tempatan dengan pelancaran SSB-i.

 

“Pengenalan SSB-i menawarkan alternatif kepada pemilik rumah warga emas yang memilih penyelesaian pembiayaan patuh syariah.

 

Cagamas menyasarkan untuk meluaskan pasaran gadai janji kediaman hijau dalam sektor perumahan mampu milik. 

 

"Ia juga mewakili komitmen berterusan kami untuk menyokong pembangunan kewangan Islam,” katanya dalam satu kenyataan.


 

Cagamas Datuk Chung Chee Leong
                                  Datuk Chung Chee Leong

 


Kemudahan itu berdasarkan transaksi komoditi berasaskan jualan dan akan menikmati pengecualian duti setem yang sama seperti SSB sehingga akhir 2023.

 

Kedua-dua SSB dan SSB-i kini tersedia untuk pemilik rumah kanan di Johor Bahru dan Pulau Pinang, selain di Lembah Klang.

 

Pemohon yang berminat boleh masuk ke cawangan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang ditetapkan yang dinyatakan di laman web SSB untuk pertanyaan kelayakan dan membuat temu janji dengan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Hutang (AKPK) untuk melengkapkan modul nasihat kewangan gadai janji berbalik.

 

“Dengan maklum balas positif yang diperoleh semasa perintis kami di Lembah Klang, kami gembira untuk terus bekerjasama dengan KWSP dan AKPK dalam membawa produk gadai janji berbalik Cagamas ke pasaran.

 

"Kami akan terus menilai pengembangan SSB dan SSB-i ke bandar lain di Malaysia," kata Chung.

 

Beliau berkata SSB dan SSB-i mewakili usaha berterusan Cagamas untuk menangani jurang kewangan dalam pasaran, dengan peruntukan awal RM100 juta untuk membantu pesara membuka kunci nilai rumah mereka.

 

"Kejayaan SSB setakat ini mengukuhkan kepercayaan kami bahawa Malaysia adalah pasaran yang berdaya maju untuk gadai janji berbalik sambil kami terus memperhalusi ciri-cirinya untuk pasaran tempatan.

 

“Penyelesaian komprehensif dan bersepadu ini memberi tumpuan kepada pesara yang mungkin terjejas akibat kekurangan simpanan dan bertujuan membantu mereka mengekalkan taraf hidup yang baik,” tambahnya. - DagangNews.com