IHH Healthcare berkembang ke bandar ketiga terbesar Turkiye selepas ambil alih Hospital Izmir Kent | DagangNews Skip to main content

IHH Healthcare berkembang ke bandar ketiga terbesar Turkiye selepas ambil alih Hospital Izmir Kent

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Feb - Acibadem Healthcare Group, anak syarikat kepada IHH Healthcare memuktamadkan perjanjian pengambilalihan 100% ekuiti Kent Health Group yang merupakan penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan swasta terkemuka di Izmir, Turkiye.

 

Ditubuhkan pada 2004, Kent mengendalikan hospital swasta terbesar di Izmir - Hospital Izmir Kent 340 katil dengan pusat kanser yang bersambung - serta dua pusat perubatan di bandar.

 

Pengasas dan Pengerusi Acibadem, Mehmet Ali Aydinlar berkata, urus niaga itu adalah sejajar dengan strategi pertumbuhan kumpulan di negara itu selain mencapai matlamat mereka untuk berkhidmat kepada penduduk Izmir.

 

"Kami berbesar hati dapat menyediakan perkhidmatan kami kepada masyarakat dengan membawa Kent Health Group ke dalam portfolio kami," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, hari ini.

 

Sementara itu, Pengerusi Kent dan rakan kongsi di Eropah Tengah, Matthew Strassberg berkata, sepanjang dekad lalu, Eropah Tengah secara aktif menyokong pasukan pengurusan kerana kumpulan itu melabur lebih daripada dua kali ganda kapasiti Kent, termasuk pembinaan padang hijau pusat onkologi terkini dan pembukaan kemudahan satelit baharu.

 

"Pemerolehan oleh Acibadem mengesahkan nilai strategik yang dijana oleh Kent melalui pelaburan ini dan memastikan kesinambungan tumpuan pada perubatan dan perkhidmatan kecemerlangan untuk manfaat pesakit dan pihak berkepentingan lain," katanya.

 

Hospital Izmir Kent akan menjadi hospital ke-19 Acibadem di Turkiye dan ke-25 di seluruh dunia.

 

Bilangan pusat perubatan dalam rangkaian Acibadem akan meningkat kepada 16 dengan pengambilalihan itu.

 

Urus niaga itu dijangka selesai pada suku pertama 2023 berikutan penyempurnaan kelulusan kawal selia yang diperlukan. - DagangNews.com