Gobi Partners labur dalam Care Concierge melalui Gobi Dana Impak Ventures | DagangNews Skip to main content

Gobi Partners labur dalam Care Concierge melalui Gobi Dana Impak Ventures

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Mac - Gobi Partners telah melabur ke dalam portfolio pertamanya, iaitu, Care Concierge melalui Gobi Dana Impak Ventures (GDIV) yang baru ditubuhkannya.


 
GDIV merupakan sebahagian daripada Program ”Future Malaysia”, satu inisiatif yang diumumkan pada 16 Mac 2023 oleh Dana Impak di bawah mandat Khazanah Nasional Berhad (Khanazah) yang bertujuan untuk menyokong ekosistem usahawan, syarikat permulaan, modal teroka, dan program ventur korporat Malaysia melalui kerjasama dengan rakan kongsi domestik dan antarabangsa seperti Gobi Partners. 

 

Dana Impak ialah peruntukan AS$1.3 bilion (RM6 bilion) dalam tempoh lima tahun dan tonggak utama di bawah strategi Memajukan Malaysia Khazanah.

 

Ia bertujuan untuk melabur dalam enam tema berdasarkan isu dan cabaran yang dihadapi negara yang termasuk masyarakat dan teknologi digital, kesihatan dan pendidikan berkualiti, kerja yang baik dan mobiliti sosial, keselamatan makanan dan tenaga, membina daya tahan iklim dan bersaing dalam pasaran global.

 

Firma itu berkata, pelaburan dalam Care Concierge sesuai dengan objektif asas Dana Impak, iaitu untuk melabur dalam sektor pemangkin untuk meningkatkan daya saing ekonomi Malaysia dan membina daya tahan negara.

 

"Care Concierge membantu keluarga mengharungi kerumitan mencari penyelesaian penjagaan warga emas yang betul untuk orang tersayang mereka merentasi pelbagai perkhidmatan penjagaan rumah, penjagaan kediaman, jagaan harian dan penjagaan kedai," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Diasaskan oleh ketua pegawai eksekutif Martin Yap dan ketua pegawai operasi Justin Yap pada 2017, penubuhan Care Concierge diilhamkan oleh perjuangan keluarga Martin dalam mencari bantuan untuk menjaga neneknya yang meninggal dunia akibat strok.

 

Ini membawa kepada kesedaran tentang apa yang Malaysia perlukan terutamanya dengan peningkatan populasi yang semakin tua, dan generasi muda yang mementingkan kerjaya.

 

Diasaskan oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Martin Yap dan Ketua Pegawai Operasi, Justin Yap pada 2017, penubuhan Care Concierge diilhamkan oleh perjuangan keluarga Martin dalam mencari bantuan untuk menjaga neneknya yang meninggal dunia akibat strok.

 

Ini membawa kepada kesedaran tentang apa yang Malaysia perlukan terutamanya dengan peningkatan populasi yang semakin tua, dan generasi muda yang mementingkan kerjaya.

 

Pengasas bersama dan Pengerusi Gobi, Thomas Tsao berkata, ia mempunyai kepercayaan kuat terhadap potensi keusahawanan Malaysia dan bakat bertaraf dunia.

 

"Sebagai firma yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, pelaburan awal kami dalam lebih 30 syarikat permulaan Malaysia telah membuahkan kejayaan. Kami telah menilai secara menyeluruh Care Concierge dan yakin dengan prospek pertumbuhan mereka," katanya.

 

Sementara itu, Martin berkata, pembiayaan daripada Gobi, adalah tepat pada masanya kerana ia diramalkan dengan baik dengan cabaran penduduk yang semakin tua yang sedang dihadapi negara.

 

"Kami komited untuk menggunakan pembiayaan ini untuk mencipta penyelesaian inovatif dan digital yang akan merevolusikan penjagaan hidup warga emas, termasuk profesion pengasuh dan memberi kesan dalam kehidupan penduduk yang semakin tua," katanya

 

Menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Malaysia dijangka menjadi masyarakat tua menjelang 2030, dengan lebih 15% penduduk berumur 60 tahun ke atas. - DagangNews.com