Prospek perkembangan OSK Holdings positif, disokong peningkatan pelancaran baharu dalam segmen hartanah - HLIB | DagangNews Skip to main content

Prospek perkembangan OSK Holdings positif, disokong peningkatan pelancaran baharu dalam segmen hartanah - HLIB

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Jan - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research mengunjurkan prospek perkembangan OSK Holdings Berhad positif disokong oleh peningkatan pelancaran baharu dalam segmen pembangunan hartanah.

 

Firma itu berkata, kekurangan tenaga kerja juga dijangka selesai secara berperingkat dan akan mempercepatkan pengiktirafan hasil jualan yang belum direkodkan sebanyak RM1.04 bilion untuk sembilan bulan pertama 2022.

 

“Untuk pembiayaan modal, kami melihat potensi pertumbuhan yang luas untuk segmen pembiayaan di Australia dan sivil, manakala pembiayaan konvensionalnya juga menunjukkan peningkatan yang berterusan.

 

“Sumbangan pendapatan daripada RHB Bank Berhad juga sepatutnya bertambah baik pada tahun kewangan 2023 (FY23), memandangkan ketiadaan Cukai Makmur, manakala nisbah ekuiti biasa menunjukkan ruang utama untuk potensi pembayaran dividen yang menarik,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

OSK merupakan konglomerat dengan pelbagai kepentingan dalam pembangunan dan pelaburan hartanah, perkhidmatan kewangan, pembinaan, industri dan hospitaliti dengan operasi di Malaysia, Vietnam dan Australia.

 

Kumpulan itu sememangnya mempunyai dasar dividen rasmi dan pengurusannya berkongsi pendekatan ini untuk memastikan kestabilan dalam pembayaran dividennya, memandangkan sifat pendapatan yang tidak menentu daripada segmen pembangunan hartanahnya.

 

Kumpulan itu sebelum ini secara konsisten membayar dividen sesaham (DPS) sebanyak 5 sen atau ke atas, kecuali 4 sen DPS pada FY20 disebabkan penularan COVID-19.

 

"Kami menjangkakan kumpulan itu akan membayar DPS sekurang-kurangnya 5 sen pada FY22," katanya.

 

Kumpulan itu melihat potensi besar dalam pasaran pembiayaan modal Australia, memandangkan ia tidak mempunyai simpanan yang baik berbanding Malaysia, sekali gus membolehkan banyak ruang untuk meningkat.

 

"Kami mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) tidak berubah sebanyak RM1.42 sesaham," katanya. - DagangNews.com