Saham Oppstar terus jadi pilihan pelabur hari kedua di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Saham Oppstar terus jadi pilihan pelabur hari kedua di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Mac - Penyedia litar bersepadu (IC) dan penyelesaian siap guna Oppstar Bhd pagi ini terus mencatat kenaikan saham RM2.52 ketika dagangan Pasaran ACE Bursa Malaysia dibuka pukul 9 pagi tadi.

 

Saham Oppstar yang dilancarkan semalam, mencatat lonjakan besar sebanyak 286% ada hari pertama dagangannya di Pasaran ACE Bursa Malaysia dengan dibuka pada RM2.05 dan mencecah paras tertinggi harian pada RM2.95.

 

Pada jam 5 petang, ia mengurangkan keuntungannya untuk ditutup pada RM2.43, premium 286% berbanding harga IPO 63 sen.

 

Pada RM2.43, kumpulan itu mempunyai permodalan pasaran RM1.55 bilion. Jumlah dagangan meningkat kepada 199.56 juta, menjadikannya saham kedua paling aktif selepas Hong Seng Consolidated Bhd.

 

Syarikat reka bentuk IC tersenarai pertama di Malaysia itu, yang menumpukan pada IC khusus aplikasi, sistem pada cip, unit pemprosesan pusat dan tatasusunan get boleh atur cara lapangan, juga merupakan IPO berprestasi terbaik setakat tahun ini.

 

Prestasi Oppstar pada hari pertama dagangan mengatasi prestasi pertama ACE Market yang lain tahun ini, iaitu TT Vision Holdings Bhd, yang memperoleh 276% daripada harga terbitannya 34 sen, Nationgate Holdings Bhd (meningkat 163% daripada harga terbitannya 38 sen), Wellspire Holdings Bhd (mendapat 87% berbanding harga IPO 23 sen) serta L&P Global Bhd (meningkat 82% berbanding harga IPO 30 sen).

 

Saham Oppstar juga mengatasi prestasi dua syarikat tersenarai Pasaran Utama, iaitu Kumpulan Kitacon Bhd, yang meningkat 10.29% daripada harga IPO 68 sen, dan Cape EMS Bhd, yang meningkat 67% daripada harga IPO 90 sen.

 

Sementara itu, firma penyelidikan Rakutan Trade mengunjurkan Oppstar Bhd bakal mencatat pertumbuhan 13.4% dan 46.6% daripada segi pendapatan bersih bagi tahun kewangan 2023 (FY2023) dan FY2024.

 

Dalam nota hari ini, Rakuten berkata jangkaan pertumbuhan pendapatan bersih penyedia perkhidmatan reka bentuk IC tersebut disokong oleh buku pesanannya sebanyak RM34.3 juta pada akhir Januari 2023.

 

"Selain itu, pada 2022, Oppstar juga memperoleh projek menggunakan teknologi nod proses 3-nanometer (nm)," kata Rakuten Trade lagi. - DagangNews.com