Syarikat konsesi PJD Link Expressway rancang penyenaraian melalui pengambilalihan terbalik Scomi Energy bernilai RM922 juta | DagangNews Skip to main content

Syarikat konsesi PJD Link Expressway rancang penyenaraian melalui pengambilalihan terbalik Scomi Energy bernilai RM922 juta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 4 Okt - Pemegang konsesi bagi cadangan Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link Expressway) merancang untuk disenaraikan di Bursa Malaysia melalui pengambilalihan terbalik syarikat Nota Amalan 17 (PN17) Scomi Energy Services Bhd.

 

PJD Link (M) Sdn Bhd berkata kumpulan itu dan pemegang sahamnya, PJD Link Holdings Sdn Bhd dan Noblemax Resources Sdn Bhd telah memeterai perjanjian rangka kerja dengan Scomi Energy untuk pengambilalihan PJD Link pada harga indikatif kira-kira RM922 juta, dan dijangka membuat perjanjian muktamad dalam tempoh 60 hari.

 

Harga indikatif adalah berdasarkan bahagian ekuiti pembiayaan projek PJD Link Expressway, kata PJD Link dalam satu kenyataan, sambil menambah bahawa pengambilalihan itu tertakluk kepada kelulusan pihak berkaitan dan agensi kerajaan.

 

PJD Link juga berkata bahawa ia akan memulakan sesi penglibatan awam bulan ini untuk memberikan maklumat dan menerima maklum balas mengenai projek lebuh raya. Ini termasuk taklimat untuk wakil rakyat, majlis tempatan dan kumpulan kediaman yang terjejas oleh lebuh raya.

 

Penilaian impak alam sekitar, penilaian impak sosial dan penilaian impak trafik dengan perunding profesional luar juga akan dijalankan untuk menilai dan mengurangkan sebarang isu yang mungkin timbul daripada projek ini, kata syarikat itu.

 

"Kami mengambil perhatian tentang kebimbangan dan isu orang ramai yang dibangkitkan dan telah mengkaji pelbagai pilihan untuk menambah baik penjajaran untuk meminimumkan sebarang kesan negatif sosial atau alam sekitar," kata ketua pegawai eksekutif PJD Link Amrish Hari Narayanan.

 

"Bengkel dan perbincangan kumpulan fokus juga akan dijalankan oleh perunding impak sosial kami untuk mendapatkan maklum balas orang ramai. Kami berharap dapat bekerjasama dengan orang ramai untuk membangunkan penyelesaian optimum yang menyokong keperluan pembangunan ekonomi dan sosial dalam jangka panjang," katanya.


 

PJD Link Amrish Hari Narayanan
                                 Amrish Hari Narayanan

 


Menurut Amrish, projek itu akan memainkan peranan penting dalam menyokong rancangan pertumbuhan ekonomi masa depan Selangor. Dengan mengurangkan masa perjalanan, produktiviti perniagaan akan bertambah baik, menjadikan negeri ini lokasi menarik untuk pelaburan, katanya.

 

PJD Link menandatangani perjanjian konsesi dengan kerajaan pada 5 April. Lebuh raya berkembar dua lorong sepanjang 25.4km, dua lorong itu akan bermula selepas plaza tol NKVE di Laluan Damansara Lebuhraya Sprint dan berakhir di persimpangan Lebuh raya Bukit Jalil.

 

Mengenai cadangan pengambilalihan terbalik, Amrish berkata: "Dengan menjadi syarikat tersenarai, kami akan dapat memanfaatkan pasaran modal ekuiti untuk mendapatkan pembiayaan bagi pembangunan dan pembinaan PJD Link Expressway.

 

"Selain itu, pelaporan prestasi kami mengikut keperluan penyenaraian Bursa akan meningkatkan tahap ketelusan dan tadbir urus kepada orang ramai."

 

Sebahagian daripada pelan menangani status PN17

Scomi Energy, mengulas mengenai perjanjian itu, berkata ia adalah sebahagian daripada rancangan penyelarasannya untuk menangani status PN17 serta mengekalkan status penyenaraiannya di Bursa Malaysia.

 

Selain itu, menurut perjanjian itu, kumpulan itu juga mencadangkan untuk melaksanakan penyatuan 10 saham sedia ada kepada satu saham baharu, kata kumpulan itu dalam satu makluman kepada bursa saham.

 

Ia juga merancang terbitan awam sebanyak 1.55 juta saham baharu (mewakili 25% daripada modal saham yang diperbesarkan kumpulan) selepas penyatuan dan pemerolehan saham, pada harga terbitan yang akan ditentukan kemudian.

 

Scomi Energy mengecilkan kerugian bersihnya kepada RM27.59 juta bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2022 (FY22), daripada RM215.39 juta setahun sebelumnya. Kumpulan itu telah berada di merah sejak FY19.

 

Syarikat ini terjerumus ke dalam status PN17 pada Disember 2019 selepas tebaran ekuiti pemegang sahamnya susut di bawah 25% daripada modal saham terbitannya dan ekuitinya turun di bawah RM40 juta berdasarkan keputusan kewangannya untuk FY19.

 

Scomi Energy ditutup 0.5 sen atau 12.5% ​​lebih tinggi pada 4.5 sen pada petang semalam, menilai kumpulan itu pada RM21.08 juta. - DagangNews.com