Dr Asma, antara tiga wanita Malaysia tersenarai dalam Forbes Asia 2023 | DagangNews Skip to main content

Dr Asma, antara tiga wanita Malaysia tersenarai dalam Forbes Asia 2023

(Dari kiri) Prof Datuk Dr Asma Ismail, Datuk Ambiga Sreenevasan dan Karina Robles Bahrin

KUALA LUMPUR 17 Jan - Tiga wanita terkemuka Malaysia adalah antara 50 wanita berusia lebih 50 tahun di Asia Pasifik tersenarai dalam Forbes 50 bawah 50 Asia tahun ini yang mencapai tahap baharu dalam industri dan memberi inspirasi kepada generasi akan datang di rantau ini.

 

Forbes berkata, tiga wanita terbabit ialah Presiden Akademi Sains Malaysia, Prof Datuk Dr Asma Ismail, penulis buku, Karina Robles Bahrin dan peguam hak asasi manusia, Datuk Ambiga Sreenevasan, lapor The Edge Markets.

 

Pada Mac 2022, pada usia 63 tahun, Asma telah dianugerahkan Anugerah Sasterawan Akademik Negara.

 

Sebelum itu, beliau berkhidmat sebagai naib canselor wanita pertama Universiti Sains Malaysia dari 2016 hingga 2019, dan memegang beberapa jawatan akademik berprestij sepanjang kerjayanya, termasuk sebagai pengerusi pengawal selia pendidikan Agensi Kelayakan Malaysia, dan penasihat saintifik COP15.

 

Salah satu inovasi Asma yang paling menonjol ialah ujian diagnostik pantas kepialu yang dikenali sebagai Typhidot, yang digunakan di seluruh dunia.

 

Karina pula menerbitkan novel pertamanya pada 2022 pada usia 52 tahun.

 

The Accidental Malay memenangi Epigram Books Fiction Prize 2022, sekaligus menjadi rakyat Malaysia kedua dan wanita Malaysia pertama memenangi anugerah untuk penulis dari Asia Tenggara.

 

Beliau memenangi hadiah sebanyak RM78,000 dan kontrak penerbitan dengan Epigram Books.

 

Karina dilahirkan dan dibesarkan di Kuala Lumpur, berpindah ke Langkawi untuk membuka hotel dan restoran, selepas kerjaya selama 20 tahun dalam perhubungan awam. The Accidental Malay meneroka kaum, agama dan kewanitaan dalam kisah satira.

 

Sementara itu, Ambiga memulakan tugasnya sebagai peguam di England pada 1980, dan dimasukkan ke Badan Peguam Malaysia dua tahun kemudian.

 

Sepanjang tiga dekad akan datang, kerjanya lebih tertumpu pada litigasi komersial dan korporat.

 

Beliau menjadi terkenal pada tahun 2007 sebagai presiden Badan Peguam Malaysia, yang mengetuai perarakan 2,000 peguam menyeru pembaharuan kehakiman.

 

Pada 2011, beliau mempengerusikan pergerakan yang menyeru pembaharuan pilihan raya, dan menjadi penyokong tegar untuk hak wanita Malaysia, berjaya berjuang untuk meminda perlembagaan negara bagi memastikan keterangan wanita di mahkamah mempunyai berat yang sama dengan keterangan lelaki.

 

Pada 2009, Ambiga diiktiraf menerusi US International Women of Courage Award. - DagangNews.com