Skip to main content

Friends: The Reunion Menguja Peminat Baru dan Lama

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

BAGI peminat, Friends : The Reunion adalah sesuatu yang ditunggu-tunggu di seluruh dunia. Saya menonton ulangan Friends setiap hari di YouTube.

 

Friends telah berumur dan tidak kelihatan menyegarkan sama sekali, tetapi tidak mengapa. Untuk meraikan siri ini pada tahun 2021 dengan reunion yang istimewa dan hampir tidak dirakam.

 

Sebagai plot yang ditayangkan di NBC pada 22 September 1994 memberikan permulaan terbaik untuk keseluruhan persembahan. 

 

 

wainuiomata

 

"The One Where Monica Gets a Roommate" bermula dengan sekumpulan orang rambang yang tidak pernah kita temui. Hanya melepak di kedai kopi, bercakap tentang jodoh dan mimpi pelik.

 

Pada akhir urutan itu, kita tahu Chandler adalah jenis pelawak yang tidak senang dengan masalah ibu, Joey seorang yang bijak, Monica mempunyai date malam itu, isteri  Ross telah keluar sebagai lesbian dan meninggalkannya, dan Phoebe jenis ganjil, membersihkan aura orang. Rachel manja yang comel telah tiba dengan gaun pengantinnya, setelah meninggalkan Barry di mezbah. Ross jelas sekali menyukai Rachel. 
Itulah siri pertama.

 

Episodnya sangat lucu. Kelakar itu bermula dari awal, setiap baris membawa kelucuan seperti yang jarang berlaku pada pilot TV, hampir tidak ada masa untuk menunggu ketawa berdekah. Orangnya cantik dan juga normal, tidak sama seperti kumpulan humor yang mungkin anda temui di mana saja.

 

Dari sudut pandang 2021, aspek lain menonjol. Enam pelakon utama, Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc, Matthew Perry, dan David Schwimmer sangat berkulit putih, muda dan seksi. 
Banyak adegan dalam pilot yang dibaca sebagai jenis misogynistik dan homofobik. 

 

Tidak ada ciri-ciri tersebut yang akan berubah dalam dekad yang akan datang, ketika Friends menjadi hit dan menikmati 10 musim.

 

wainuiomata
PENGENALAN watak Rachel yang lari daripada majlis perkahwinannya di kafe Central Perks dalam siri pertama Friends.

 

Tapi itu Friends, kapsul waktu yang tepat pada akhir 90-an dan masa sebelum media sosial dan telefon pintar, aplikasi temu janji dan perkhidmatan streaming. 

 

Pada masa ketika 30 juta orang mungkin kerap duduk di depan TV mereka secara serentak dan mengikuti stesen yang sama, kemudian bercakap antara satu sama lain mengenai apa yang mereka lihat sepanjang minggu sambil menunggu siri berikutnya.

 

Pada masa itu, masih sukar untuk eksekutif TV untuk mempunyai watak wanita yang tidur dengan seorang lelaki pada pertemuan pertama. Adalah tidak biasa bagi pangsapuri dua bilik tidur untuk dijangkau oleh pelakon yang tidak bekerja dan seorang lelaki dengan pekerjaan pemprosesan data yang tidak semestinya rajin. 

 

Tempat Joey dan Chandler tidak begitu mewah sehingga mengganggu penonton. Dan program itu adalah fenomena yang dipercayai, memancarkan kilat yang cuba dikemas oleh Friends: The Reunion. 

 

Awalnya dijadualkan jatuh pada 27 Mei 2020, bertepatan dengan pelancaran perkhidmatan streaming HBO Max, perjumpaan istimewa ditangguhkan oleh wabak COVID-19. Tarikh rakamannya yang dirancang adalah 23 Mac dan kini tiba di setahun kemudian, hingga ke hari ini masih belum dirakam.

 

Yang istimewa bukan episod lain dari Friends. Pelakon tidak mahu meneruskan cerita dengan cara yang boleh merosakkan ingatan orang ramai mengenai watak gembira mereka. 

 

Keenam-enam mereka mengatakan bahawa mereka masih berhubungan, beberapa yang lain secara komunikasi daripada yang lain. Menurut teks pembukaan khas, keseluruhan kumpulan hanya berada di ruangan yang sama sejak Friends 17 tahun yang lalu. Agaknya, kesempatan itulah yang digunakan Aniston untuk melancarkan akaun Instagram pada Oktober 2019.

 

 

wainuiomata

 

 

Perry, pada usia 51 tahun, adalah yang termuda dari kelompok itu, dan Kudrow adalah yang tertua di usia 57. Wanita kelihatan lebih muda daripada lelaki. Schwimmer paling menyerupai dirinya tahun 90-an, sementara LeBlanc menambah berat badan dan menjadi kelabu, dan Perry yang tenang, yang secara terbuka berjuang dengan ketagihan semasa program, telah kelihatan lebih tua.

 

Apa yang kelihatan pelakon ini penting semasa menjalankan Friends. Penampilan mereka adalah sebahagian daripada wacana umum, dengan potongan rambut Aniston mencapai status ikonik, jadi sukar untuk tidak diperhatikan sekarang. 

 

Dan walaupun keenam-enam pelakon telah mempunyai kerjaya TV pasca-Friends yang berhasil dan tidak menyorok, melihat mereka bersama-sama menekankan kembali sesuatu yang Gen Xers muda dan milenial yang lebih tua yang menonton rancangan belajar untuk menerima hakikat, pelakun semakin tua juga.

 

Penuaan pelakon mudah dilupakan, kerana Friends telah ditayangkan dalam sindiket selama bertahun-tahun dan pada satu platform streaming atau yang lain. Bagi mereka yang menonton hari ini, mereka seolah dibekukan dan sentiasa muda sepanjang masa.

 

Ramai orang muda menonton minggu ke minggu seperti mana orang tua seperti saya sama terhibur selalunya di TikTok di bawah hashtag #friendstok atau #friendsTV. 

 

Tayangan khas ini menampilkan siri penghargaan video dari orang muda di seluruh dunia. Sebahagian daripada mereka memberi penghargaan kepada Friends kerana mereka melalui masa sukar atau memberi mereka keyakinan untuk mencari hubungan bahagia.

 

Malala Yousafzai, aktivis berusia 23 tahun dan penerima hadiah Nobel, muncul bersama rakan baiknya untuk membicarakan betapa dia sangat menyukai Friends.

 

 

wainuiomata

 

 

Peminat yang lebih muda ini yang akan menyaksikan siri Friends dari minggu ke minggu, seperti yang dilakukan oleh orang-orang seusia saya dan sedikit lebih tua. Sedikit yang akan mengalami episod final seperti 52 juta orang. Friends telah dilihat di pelbagai platform lebih dari 5 bilion kali pada tahun-tahun sejak berakhir pada bulan Mei 2004.

 

Friends merupakan program luar biasa pada waktunya, jenis karya yang hanya muncul sekali  dan mungkin tidak akan muncul lagi. 

 

Dan itulah tujuan Friends: The Reunion untuk memberi para peminat  hampir dua jam di dunia kegemaran mereka, atau beberapa versi daripadanya. Itulah sebabnya tidak banyak anekdot yang benar-benar mendedahkan mengenai Friends. Anekdot yang juga menempatkan siri ini pada akhir 1990-an dan muncul dalam program khas.

 

Aniston telah berkahwin dengan Brad Pitt, Perry dating Julia Roberts untuk masa sekejap dan Schwimmer benci bekerja dengan monyet Marcel. Tetapi tidak mendengar tentang bagaimana Schwimmer dilaporkan menggerakkan pelakon untuk membentuk unit tawar-menawar kolektif kecil, yang menghasilkan gaji $1 juta per episod dalam dua musim terakhir.

 

Atau mengenai tuntutan gangguan seksual yang dilakukan seorang penulis terhadap program Friends walaupun kesimpulannya telah selesai.

 

Tidak banyak hubungan dengan warisan rakan atau impak budaya di luar orang yang masih menyukainya. Pelakon dan pencipta tidak menghadapi pengawasan atau apakah ada unsur-unsur yang mereka kesali.
Kerana siapa yang peduli? 

 

Keistimewaan reunion ini adalah tontonan yang selesa, bernada pada tingkat yang sesuai dengan mereka yang sudah bergantung pada Friends untuk keselesaan. 

 

Menonton semula episod pada kitaran yang tidak berkesudahan mempunyai ramalan yang luar biasa kerana anda tahu anda akan ketawa, dan tidak ada kepastian mengenai apa yang akan berlaku. 

 

Penerbit mengetahui sebilangan besar peminat Friends yang mengalami siri ini pada tahun 2021. Mereka hanya bersandar dan rileks.

Saya sangat menikmati menonton Friends: The Reunion. Saya berasal dari generasi mikro yang membicarakan ketika menonton siri akhir, dan sangat seronok apabila melihat semula detik itu dengan orang yang saya rasa seperti saya kenal, penonton seusia dengan saya.

 

Tetapi keseronokan saya menonton adalah kosong dan mengantuk pada hakikatnya. Saya tidak belajar sesuatu yang menarik dan saya tidak banyak memikirkan. Istimewanya kosong, selain dari beberapa momen persahabatan dan kasih sayang antara pelakun, dan kemungkinan ketidakselesaan menyedari semakin tua dan berusia, menanti untuk mati. 

 

Untuk benar-benar menggali maksud Friends dan memberitahu kita tentang diri kita sekarang, untuk menilai apa sebenarnya Friends  mungkin telah menggali beberapa kebenaran yang tidak selesa.

 

 

wainuiomata

 

 

Sebagai gantinya, Friends: The Reunion adalah sekeping kandungan streaming yang ada untuk menguatkan kewujudannya sendiri, khas untuk kepentingan peribadi. 

 

Ini adalah cara bagi syarikat besar untuk memanfaatkan IP popular yang dimilikinya dan tidak dapat melakukan reboot atau sekuel dengan cara lain. Friends : The Reunion adalah makan segera untuk peminat, lazat dan tidak penting. 

 

Dan kerana Friends : The Reunion menggelitik dan menghiburkan, saya gembira dapat kembali melihat pelakun yang sudah tua, sebaya dengan saya dan saya rasa enkapsulasi yang hampir sempurna pada tahun 2021 dalam pelbagai siri humor baharu yang tidak kelakar!

(Friends: The Reunion sedang streaming di HBO Max.)

 

Mohd Fudzail merupakan kolumnis WAINUOIMATA di DagangNews.com yang disiar setiap Khamis.