Harga tinggi arang batu cetus kebimbangan ICPT - Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Harga tinggi arang batu cetus kebimbangan ICPT - Maybank IB

Stesen Janakuasa Sultan Azlan Shah di Manjung, Perak menggunakan arang batu untuk menjana loji. - Gambar TNB
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Jun - Kebimbangan Ketidakseimbangan Pas Laluan Kos (ICPT) mungkin akan timbul semula dalam masa enam bulan berikutan harga arang batu kekal tinggi, menurut Maybank Investment Bank Bhd (Maybank IB).

 

Bank pelaburan itu berkata ia akan mengambil beberapa pusingan ICPT lagi untuk meyakinkan pasaran secara kekal tentang integriti Tenaga Nasional Bhd (TNB).

 

Ia mengekalkan unjuran pendapatannya untuk TNB tetapi menurunkan harga sasarannya kepada RM8.70 daripada RM9.30 untuk mencerminkan profil risiko yang lebih tinggi daripada ICPT yang berpotensi lama digunakan kebimbangan.

 

Pada hari Jumaat, kerajaan mengumumkan bahawa kadar tarif akan dikekalkan pada separuh kedua 2022 (H2 2022). Oleh itu pengguna domestik akan terus menikmati rebat 2.0 sen setiap kilowatt-jam (kWj), manakala pengguna industri dan komersial akan terus menanggung 3.7 sen setiap kWj surcaj.

 

Kerajaan pula akan menampung subsidi bernilai RM5.8 bilion.

 

Maybank IB berkata setakat ini, butiran pembayaran kerajaan masih belum didedahkan.

 

“Kami menganggarkan RM1.2 bilion akan diperoleh daripada surcaj 3.7sen setiap kWj ke atas pengguna industri dan komersial.

 

"Ditambah dengan RM5.8 bilion subsidi langsung oleh kerajaan, kami menganggarkan TNB akan memperoleh semula RM7 bilion untuk H2 2022," tambahnya.

 

Pada Mei lalu, TNB menandatangani perjanjian import arang batu dengan pengeksport Indonesia yang melibatkan nilai berjumlah AS$3 bilion (kira-kira RM13.14 bilion) bagi tempoh tiga tahun.

 

Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata perjanjian itu bertujuan menjamin bekalan arang batu yang mencukupi selain memastikan pembekalan tenaga oleh TNB tidak terjejas.

 

Menurutnya, nilai kontrak terbabit telah meningkat daripada AS$2.3 bilion pada tahun lepas berikutan kenaikan mendadak harga bahan berkenaan. - DagangNews.com