HLIB yakin pemulihan ekonomi Malaysia di landasan yang betul, prestasi `kekal memberangsangkan' separuh pertama 2022 | DagangNews Skip to main content

HLIB yakin pemulihan ekonomi Malaysia di landasan yang betul, prestasi `kekal memberangsangkan' separuh pertama 2022

Risiko inflasi harga makanan masih berisiko kepada ekonomi Malaysia. - Gambar Rach Teo
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Jun - Hong Leong Investment Bank Research (HLIB) yakin pemulihan ekonomi Malaysia masih di landasan yang betul setelah mempamerkan prestasi `kekal memberangsangkan' pada separuh pertama tahun ini walaupun menghadapi masalah luaran.

 

"Dengan peralihan kepada endemisiti dan skim pengeluaran KWSP yang menyokong penggunaan, kami menaik taraf ramalan KDNK 2022 kami kepada +5.9% (daripada +5.5%) tetapi menjangkakan ia perlahan pada 2H22, terutamanya pada suku keempat,'' kata firma itu dalam notanya hari ini.

 

HLIB menaikkan unjuran CPI 2022 daripada 2.7% kepada 3.2% kerana pihaknya terus melihat risiko meningkat kepada inflasi harga makanan.

 

"Mengenai OPR, jangkaan kami adalah untuk dua lagi kenaikan +25bps pada 2H22 (Jul dan Sep) untuk menjadikan kadar penanda aras kepada 2.50% menjelang akhir tahun,'' kata firma itu lagi.

 

Mengenai KLCI, HLIB meletakkan sasaran pada 1,610 dengan unjuran pertumbuhan pendapatan CY22/23 KLCI pada -4.0%/+6.6%.

 

"Sasaran KLCI akhir 2022 kami sebanyak 1,610 adalah berdasarkan 15.6x PE (min -1SD hingga 5Y) yang dikaitkan dengan EPS pertengahan CY23.

 

"Walaupun kemerosotan pasaran tidak akan hilang dalam masa terdekat, kami merasakan bahawa pemegangan saham asing yang berada di bawah (20.1-20.4% sepanjang tahun lalu; di bawah paras terendah GFC sebanyak 20.7%), menawarkan sedikit ketenangan.

 

"Pilihan utama kami ialah gabungan kitaran naik kadar faedah ialah RHB, Affi), komoditi (PMetal, KLK, DNeX), pembukaan semula (Sunway, Evergreen, FocusP) dan saham bernilai/terjual (Tenaga, Dialog, Armada, Kobay).

 

Menurut HLIB, walaupun masih sukar untuk membayangkan bagaimana (atau bila) konflik Rusia Ukraine akan berakhir, Malaysia (dan ASEAN) secara relatifnya kekal `terlindung' daripada impaknya berbanding dengan Barat.

 

Mengenai dasar monetari domestik yang semakin ketat, HLIB  percaya pasaran boleh menampan kesannya, memandangkan tebaran antara hasil pendapatan KLCI dan MGS10 masih tinggi pada 2.88% (+1.1SD). - DagangNews.com