Kes perbankan Islam dibicarakan di mahkamah sivil | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 6 February 2024

KES PERBANKAN ISLAM DIBICARAKAN DI MAHKAMAH SIVIL

 

 

ADAKAH kita tahu yang sebarang kes kewangan Islam di institusi kewangan negara akan diadili dalam mahkamah sivil?

 

Soalan ini dikemukakan oleh sahabat penulis, Profesor Madya Jeffery Chow di Buffalo State University USA.

 

Kes perbankan Islam yang dibawa ke mahkamah sivil boleh merangkumi pelbagai isu undang-undang yang berkaitan dengan kewangan Islam dan transaksi perbankan. Kes-kes ini mungkin melibatkan pertikaian antara pihak berkenaan kontrak, pematuhan prinsip Syariah, dan perkara lain yang khusus untuk transaksi kewangan Islam.

 

Antara isu yang mungkin dibawa ke mahkamah sivil dalam konteks perbankan Islam termasuk pertikaian kontrak, kes ingkar dan tidak membayar hutang, isu pelanggaran pematuhan Syariah, penipuan atau salah nyata, penjadualan dan pengstrukturan aset atau kes perlindungan kepada kebajikan para pengguna.

 

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa butiran setiap kes boleh berbeza-beza secara meluas dan hujah undang-undang mungkin bergantung pada jenis pertikaian dan undang-undang yang berkenaan.

 

Individu atau entiti yang terlibat dalam pertikaian perbankan Islam boleh memilih untuk menyelesaikan isu mereka melalui kaedah penyelesaian pertikaian alternatif, seperti timbang tara atau pengantaraan, atau mereka boleh memilih untuk litigasi di mahkamah sivil.
 

 

iktisad
Dr. Johan Lee Kien How dilantik sebagai
Hakim Mahkamah Tinggi pada 13 Jun 2023

 

 

Majlis Penasihat Syariah (MPS) Bank Negara Malaysia (BNM) telah ditubuhkan pada Mei 1997 sebagai pihak berkuasa Syariah tertinggi dalam kewangan Islam di Malaysia.

 

MPS telah diberi kuasa untuk memastikan undang-undang Islam bagi tujuan perniagaan perbankan Islam, perniagaan takaful, perniagaan kewangan Islam, perniagaan kewangan pembangunan Islam, atau mana-mana perniagaan lain, yang berasaskan prinsip Syariah dan diselia dan dikawal oleh Bank Negara Malaysia.

 

Dalam Akta Bank Negara Malaysia 2009, peranan dan fungsi MPS diperkukuh lagi di mana MPS telah diberikan status badan berautoriti tunggal dalam hal Syariah berkaitan perbankan Islam, takaful dan kewangan Islam.

 

Walaupun keputusan MPS akan mengatasi mana-mana keputusan bercanggah yang diberikan oleh badan atau jawatankuasa Syariah yang ditubuhkan di Malaysia, mahkamah dan penimbang tara juga dikehendaki merujuk kepada keputusan MPS untuk sebarang prosiding berkaitan perniagaan kewangan Islam, dan keputusan sedemikian. hendaklah mengikat.

 

Prof. Dr. Ashraf bin Md Hashim, Pengerusi Majlis Penasihat Syariah BNM
Prof. Dr. Ashraf Md Hashim
Pengerusi Majlis Penasihat Syariah BNM

 

 

Akta Bank Negara Malaysia 2009 (CBMA 2009) tidak menakrifkan “perniagaan perbankan Islam,” tetapi Seksyen 2 Akta ini memperuntukkan takrifan “perniagaan kewangan Islam” sebagai “sebarang perniagaan kewangan dalam ringgit atau mata wang lain yang tertakluk kepada undang-undang yang dikuatkuasakan oleh Bank (BNM) dan selaras dengan Syariah”.

 

Dalam Seksyen 27 CBMA 2009 telah dinyatakan bahawa sistem kewangan Malaysia terdiri daripada sistem dwi perbankan iaitu perbankan Islam dan sistem perbankan konvensional yang beroperasi selari antara satu sama lain.

 

Bahagian VII CBMA 2009 pula memperincikan tentang perniagaan kewangan Islam. Dinyatakan dalam Seksyen 51 (1) bahawa BNM "boleh menubuhkan Majlis Penasihat Syariah mengenai Kewangan Islam yang akan menjadi pihak berkuasa untuk memastikan undang-undang Islam bagi tujuan perniagaan kewangan Islam" dan Penasihat Syariah Majlis boleh menentukan prosedurnya sendiri (Seksyen 51 (2) CBMA 2009).

 

Fungsi Majlis Penasihat Syariah juga disebut dalam Seksyen 52 (1). Fungsi Majlis Penasihat Syariah adalah untuk memastikan undang-undang Islam mengenai apa-apa perkara kewangan dan mengeluarkan ketetapan atas rujukan dibuat seperti untuk menasihati Bank mengenai sebarang isu Syariah yang berkaitan dengan perniagaan kewangan Islam, aktiviti atau urus niaga Bank untuk memberikan nasihat kepada mana-mana institusi kewangan Islam atau mana-mana orang lain sebagaimana yang diperuntukkan di bawah mana-mana undang-undang bertulis, dan apa-apa sahaja fungsi lain yang mungkin ditentukan oleh BNM (Seksyen 52 (1) CBMA 2009).

 

Dalam Seksyen 52 (2), maksud “ketetapan” ditakrifkan di bawah CBMA 2009 sebagai “apa-apa ketetapan yang dibuat oleh Majlis Penasihat Syariah untuk penentuan undang-undang Islam bagi tujuan perniagaan kewangan Islam”.

 

Seksyen 55 CBMA 2009 menyatakan bahawa BNM hendaklah merujuk Majlis Penasihat Syariah mengenai sebarang perkara yang berkaitan dengan perniagaan kewangan Islam atau untuk tujuan menjalankan fungsinya atau menjalankan perniagaan atau hal ehwalnya di bawah CBMA 2009 atau mana-mana undang-undang bertulis lain menurut Syariah, yang memerlukan penentuan undang-undang Islam oleh Majlis Penasihat Syariah.

 

Ia juga menyatakan bahawa mana-mana institusi kewangan Islam berkenaan dengan perniagaan kewangan Islamnya boleh merujuk untuk keputusan atau dapatkan nasihat, Majlis Penasihat Syariah mengenai operasi perniagaannya untuk memastikan ia tidak melibatkan sebarang unsur yang tidak konsisten dengan Syariah.

Profesor Dr Aznan Hasan, Pengerusi Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia
Prof. Dr Aznan Hasan
Pengerusi Majlis Penasihat Syariah SC

 


Menurut Seksyen 56 CBMA 2009, jika timbul sebarang persoalan mengenai perkara Syariah dalam mana-mana prosiding yang berkaitan dengan perniagaan kewangan Islam di hadapan hakim mana-mana mahkamah atau penimbang tara, mahkamah atau penimbang tara hendaklah mengambil kira sebarang ketetapan Majlis Penasihat Syariah yang diresolusikan atau merujuk soalan tersebut kepada Majlis Penasihat Syariah untuk keputusannya.

 

Tambahan, Seksyen 57 menyatakan bahawa keputusan yang dibuat oleh Majlis Penasihat Syariah hendaklah mengikat institusi kewangan Islam yang mendapatkan nasihat di bawah Seksyen 55 dan kepada penimbang tara atau mahkamah yang merujuk untuk mendapatkan nasihat di bawah Seksyen 56.

 

Oleh yang demikian, maka kes-kes kewangan Islam akan dibicara di mahkamah sivil kerana CBMA 2009 ini adalah akta yang terpakai di mahkamah sivil.

 

Mahkamah Syariah tidak mengadili kes-kes kewangan Islam kerana ia tertakluk kepada kuasa negeri dan hanya boleh dikuatkuasakan hanya kepada umat Islam.-DagangNews.com

 

 
Dr Razli Ramli merupakan Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) Universiti Teknologi Malaysia dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
utm

 

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews

 

 

 

 

Portfolio Tags