54% pengguna pengangkutan awam di Malaysia hadapi masalah ketepatan masa - kaji selidik UCSI | DagangNews Skip to main content

54% pengguna pengangkutan awam di Malaysia hadapi masalah ketepatan masa - kaji selidik UCSI

Jenis-jenis pengangkutan awam di Malaysia. - Infografik SPAD

PUSAT Penyelidikan Tinjauan UCSI mendapati pengangkutan awam tidak menepati masa merupakan rungutan paling tinggi dalam kalangan pengguna yang ditinjau.

 

UCSI telah menjalankan kajian tinjauan mengenai persepsi orang ramai terhadap pengangkutan awam di Malaysia. Seramai 1,029 responden telah menyertai kajian ini.

 

Daripada 1,029 responden, 67% menggunakan pengangkutan awam untuk perjalanan pergi dan balik.

 

ucsi

 

Mengenai kekerapan penggunaan pengangkutan awam, 39% kerap menggunakannya, 32% hanya kadang-kala menggunakannya dan 29% jarang menggunakannya.


 

ucsi

 

Mengenai cabaran yang dihadapi oleh pengguna pengangkutan awam, 54% menyatakan kekurangan ketepatan masa, 48% menyatakan sambungan jarak akhir yang lemah dan 47% menganggap tambang terlalu mahal.

 

ucsi

 

Mengenai kebolehpercayaan, ketepatan masa dan kebersihan pengangkutan awam, 53% tidak berpuas hati dengan kebolehpercayaan, 60% tidak berpuas hati dengan ketepatan masa dan 47% tidak berpuas hati dengan kebersihan.

 

ucsi

 

Mengenai sebab utama menggunakan pengangkutan awam, 39% membalas mereka tidak mempunyai kenderaan sendiri, 25% menggunakannya untuk mengelak kesesakan lalu lintas dan 18% menyatakan ketidakcukupan kemudahan tempat letak kereta dan kos yang ditanggung.

 

ucsi

 

Bagi responden yang tidak berulang-alik menggunakan pengangkutan awam, 33% menyatakan mereka mempunyai kenderaan sendiri dan 19% pula menyatakan masing-masing tidak menggunakan pengangkutan awam kerana faktor fleksibiliti dan keselamatan.

ucsi

 

Disclaimer
Pusat Penyelidikan Poll UCSI menghasilkan siaran akhbar ini untuk memberikan maklumat mengenai perkara yang dinyatakan. Pusat Tinjauan UCSI dengan ini memperakui bahawa semua pandangan yang dinyatakan dalam siaran akhbar ini adalah gambaran tepat tentang pendapat daripada responden yang mengambil bahagian dalam tinjauan pendapat.

 

Walau bagaimanapun, ia tidak boleh digeneralisasikan untuk mewakili pandangan semua rakyat Malaysia. Pusat Penyelidikan Poll UCSI percaya bahawa maklumat latar belakang adalah berdasarkan maklumat daripada pelbagai sumber yang Pusat percaya boleh dipercayai. Tiada perwakilan dibuat bahawa ia adalah tepat atau lengkap.

 

Walaupun penjagaan yang munasabah telah diambil semasa menyediakan keluaran ini, tiada tanggungjawab atau liabiliti diterima untuk kesilapan atau fakta atau sebarang pandangan yang dinyatakan di sini oleh Pusat Tinjauan UCSI untuk tindakan yang diambil sebagai hasil daripada maklumat yang diberikan dalam laporan ini.

 

Sebarang ramalan, anggaran, penilaian, pandangan atau pendapat di sini merupakan penghakiman pada tarikh dokumen ini. Jika tarikh dokumen ini tidak terkini, pandangan dan kandungan mungkin tidak menggambarkan penemuan dan atau pemikiran UCSI Poll Centre sekarang.

 

Pusat Tinjauan UCSI bersedia untuk berkongsi keputusan tinjauan pendapat kami dengan orang awam, dengan pengakuan Pusat Tinjauan UCSI sebagai pengarang pada bila-bila masa dan di mana-mana keputusan tinjauan pendapat kami digunakan, dipetik atau diterbitkan. - DagangNews.com