Ahli perniagaan China, Chen Hui lupuskan 4.9% saham Excel Force | DagangNews Skip to main content

Ahli perniagaan China, Chen Hui lupuskan 4.9% saham Excel Force

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 April - Excel Force MSC Bhd berkata warga China Chen Hui telah tidak lagi menjadi pemegang saham besar selepas dia melupuskan 30 juta saham atau 4.9% kepentingan dalam syarikat itu pada harga RM10.2 juta.

 

Menurut pemfailan bursa pada hari Rabu, Chen menjual saham yang dipegang secara tidak langsung melalui syarikat yang berpangkalan di Hong Kong Honest Winner Ltd melalui transaksi perniagaan langsung pada hari yang sama.

 

Semakan dengan Bloomberg menunjukkan bahawa satu blok 30 juta saham Excel Force bertukar tangan pada 34 sen setiap satu, berjumlah RM10.2 juta.

 

Berikutan itu, pegangan Chen dalam penyedia penyelesaian perniagaan perkhidmatan kewangan jatuh kepada 3.4%, terdiri daripada 20.5 juta saham.

 

Chen pertama kali muncul sebagai pemegang saham besar Excel Force pada 29 Feb, selepas kumpulan itu mengambil alih sepenuhnya Orca Capital Holdings Ltd (OCHL) pada harga RM18.15 juta dalam perjanjian penjualan saham.

 

iktisad

 

Pengambilalihan itu berpuas hati melalui terbitan 50.5 juta saham biasa baharu dalam Excel Force pada 33.5 sen sesaham, berjumlah RM16.92 juta, dan baki tunai RM1.23 juta.

 

OCHL terlibat terutamanya dalam pegangan pelaburan, dan memegang 20% kepentingan dalam Shahe Technology (Beijing) Co, sebuah syarikat yang terutama terlibat dalam pengeluaran dan penerbitan kandungan realiti lanjutan (XR).

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia sebelum ini, Excel Force menyatakan pengambilalihan itu akan menawarkan kumpulan itu peluang untuk memanfaatkan teknologi XR pada platform sedia ada, yang berpotensi membolehkannya memasarkan penyelesaiannya kepada bank.

 

Pemegang saham terbesar Excel Force ialah Wong Thean Soon dengan 30.3% kepentingan — terdiri daripada 18.23% kepentingan langsung dan 12.07% pegangan tidak langsung melalui Asia Internet Holdings Sdn Bhd. Wong juga merupakan pengasas bersama dan pengarah urusan MyEG Services Bhd.

 

 

Datuk Mohamed Nizam Abdul Razak
                       Datuk Mohamed Nizam Abdul Razak

 

 

Seorang lagi pemegang saham besar syarikat itu ialah Datuk Mohamed Nizam Abdul Razak dengan 7.18% kepentingan. Nizam ialah abang kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak. - DagangNews.com