AME Elite Consortium cadang pelupusan 3 hartanah di i-Park kepada AME REIT dengan pertimbangan tunai RM69.3 juta | DagangNews Skip to main content

AME Elite Consortium cadang pelupusan 3 hartanah di i-Park kepada AME REIT dengan pertimbangan tunai RM69.3 juta

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 5 Dis - AME Elite Consortium Berhad mencadangkan pelupusan tiga hartanah perindustrian di taman perindustrian i-Park kepada AME Real Estate Investment Trust (AME REIT) dengan pertimbangan tunai RM69.3 juta.

 

Cadangan pelupusan itu melibatkan dua hartanah industri di i-Park @ Indahpura, Kulai iaitu Plot 15 Indahpura dan Plot 16 Indahpura, serta satu hartanah industri di i-Park @ Senai Airport City (SAC) di Senai, iaitu Plot 43 SAC.

 

Hartanah itu mempunyai gabungan jumlah kawasan boleh disewakan yang dipersetujui lebih daripada 256,000 kaki persegi dan dipajakkan kepada syarikat multinasional terkenal yang beroperasi dalam industri bernilai tinggi secara jangka panjang.

 

AME akan mengiktiraf kira-kira RM26.2 juta dalam keuntungan proforma atas pelupusan hartanah itu setelah ditolak cukai dan bahagian kepentingan mengawal.

 

Sementara itu, AME akan terus mengiktiraf pendapatan daripada pajakan hartanah mengikut kadar pegangan unit tidak langsungnya sebanyak kira-kira 51.0% dalam AME REIT.

 

Daripada jumlah perolehan tunai sebanyak RM69.3 juta yang akan dikumpul, majoriti 93.8% atau RM65.0 juta akan digunakan untuk pembangunan hartanah perindustrian dan/atau projek pelaburan masa hadapan, serta modal kerja yang akan digunakan dalam tempoh 36 bulan daripada penyiapan pelupusan.

 

Sementara itu, 5.9% atau RM4.1 juta akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman untuk Plot 43 SAC dan baki 0.3% atau RM0.2 juta akan digunakan untuk anggaran perbelanjaan bagi cadangan pelupusan.

 

ame
Kelvin Lee Chai

 

Bayaran balik peminjaman dan perbelanjaan untuk pelupusan cadangan dijangka akan digunakan dalam tempoh satu bulan dari penyiapan pelupusan.

 

Pengarah Urusan Kumpulan AME Elite Consortium Berhad, Kelvin Lee Chai berkata, cadangan pelupusan akan membuka kunci nilai hartanah pelaburan dan membawa sinergi dengan meningkatkan kedudukan kewangan bagi pengembangan berterusan.

 

"Kami berharap untuk mempercepatkan pertumbuhan kami di tengah-tengah peningkatan permintaan untuk taman industri dan perkhidmatan berkualiti tinggi di Malaysia.

 

"Untuk tujuan ini, kami menyasarkan pengembangan bank tanah di Semenanjung Malaysia, bukan sahaja untuk mengembangkan taman perindustrian jenama i-Park kami, tetapi juga bekerjasama dengan pemilik aset dan pemaju untuk membina lebih banyak taman perindustrian yang berjaya di Malaysia,” katanya. - DagangNews.com