Ami Moris dilantik sebagai Pengerusi Cypark Resources Berhad | DagangNews Skip to main content

Ami Moris dilantik sebagai Pengerusi Cypark Resources Berhad

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 7 Jun - Cypark Resources Bhd melantik Datuk Hamidah Moris sebagai pengerusi bebas bukan eksekutif baharunya berkuat kuasa serta-merta.

 

Hamidah, dikenali sebagai Ami Moris, dilantik sebagai pengarah bebas bukan eksekutif kumpulan kejuruteraan tenaga boleh diperbaharui pada Mac, kata Cypark dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Beliau mengambil alih jawatan baharu daripada pengasas bersama Cypark Tan Sri Razali Ismail, yang telah dilantik semula sebagai pengarah eksekutif.

 

 

Tan Sri Razali Ismail
                           Tan Sri Razali Ismail

 


Razali, yang berkhidmat dalam lembaga pengarah Cypark sejak Oktober 2006, tidak lagi menjadi pemegang saham besar kumpulan itu bulan lepas, dengan pegangan saham terakhir dilaporkan sebanyak 1.68%.


 

daud ahmad
                                Datuk Daud Ahmad

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas bersama Cypark, Datuk Daud Ahmad telah mengurangkan pegangannya kepada 6.92% pada 27 Mei, kini menjadi pemegang saham ketiga terbesar dalam kumpulan itu.

 

Pada Januari tahun ini, Kumpulan Jakel muncul sebagai pemegang saham terbesar dalam Cypark berikutan pelaksanaan penempatan persendirian, dengan pegangan langsung dan tidak langsung sebanyak 23.86% pada masa ini.


 

parafrasa
Kumpulan Jakel kini menguasai 23.86% ekuiti di dalam Cypark.

 


Pemegang saham kedua terbesar ialah ahli perniagaan Chung Chee Yang dengan 10.24% kepentingan, menurut pemfailan syarikat.

 

Kumpulan itu juga menyaksikan kemunculan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) sebagai pemegang saham yang besar, dengan 6.45% kepentingan.

 

Pengerusi baharu Cypark, Hamidah ialah bekas ketua pegawai eksekutif Maybank Investment Banking Group (IBG), tempat beliau berkhidmat dari 2018 hingga 2022 dan menyelia pengembangan Aseannya.

 

Beliau kini berkhidmat sebagai ahli suruhanjaya di Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), di mana beliau dilantik pada Februari 2023, dan telah menjadi ahli lembaga pengarah di Universiti Malaya sejak Februari 2022. - DagangNews.com