Ann Joo ambil alih Perfect Channel, syarikat pembuat wayar yang menanggung kerugian, berharga RM10.1 juta | DagangNews Skip to main content

Ann Joo ambil alih Perfect Channel, syarikat pembuat wayar yang menanggung kerugian, berharga RM10.1 juta

KUALA LUMPUR 22 Jun - Ann Joo Resources Bhd berkata anak syarikat tidak langsung miliknya 55% Konsortia Etiqa Sdn Bhd (KESB) telah memperoleh 99.9% kepentingan dalam Perfect Channel Sdn Bhd (PCSB), anak syarikat Kinsteel Bhd pada harga RM10.1 juta dalam bidaan untuk mengembangkan bahagian keluli huluannya.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Ann Joo berkata KESB memperoleh 102,000 saham atau 51% pegangan dalam PCSB daripada Kinsteel, yang kini dalam proses likuidasi, pada harga RM10 juta dan melanggan 100 juta lagi saham baharu dalam syarikat itu pada harga RM100,000.

 

Seterusnya, KESB muncul dengan 99.9% kepentingan ekuiti dalam PCSB, manakala baki pemegang saham syarikat Maju Holdings Sdn Bhd sebanyak 98,000 saham telah dicairkan kepada 0.1% kepentingan.

 

Ann Joo berkata PCSB pada dasarnya terlibat dalam pembuatan wayar yang ditarik keras, wayar keluli tergalvani dan produk wayar lain, tetapi menghentikan operasi pembuatannya sejak Mei 2019 disebabkan insiden kebakaran dan kini menjana pendapatan dengan menyewa bangunan perindustriannya.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (FY2022), PCSB mencatatkan kerugian selepas cukai sebanyak RM28.57 juta dan dana pemegang saham negatif sebanyak RM122.04 juta.

 

Ann Joo berkata pengambilalihan itu akan membolehkan bahagian keluli huluan kumpulan itu berkembang ke dalam pengeluaran rod dawai keluli gred kejuruteraan dengan memanfaatkan keupayaan loji dan jentera PCSB, dan akan berusaha untuk memulihkan dan memulihkan perniagaan pembuatan PCSB.

 

"Pengambilalihan itu juga selaras dengan cita-cita kumpulan untuk mempelbagaikan perniagaannya kepada pembangunan hartanah dan pelaburan hartanah dalam segmen perindustrian," kata kumpulan itu, merujuk tanah perindustrian PCSB seluas 436.8 ekar di Taman Perindustrian Gurun di Kedah.

 

Walau bagaimanapun, Ann Joo menyatakan bahawa keputusan kewangan, aset dan liabiliti PCSB akan disatukan ke dalam akaun disatukan kumpulan, mengakibatkan prestasi kewangan dan kedudukan kewangannya terjejas.

 

"Kumpulan itu telah menilai pendedahan ini dan berusaha untuk mengurangkan risiko ini dengan pelaksanaan strategi perniagaan dan pengurusan kewangan yang berhemat," tambah Ann Joo.

 

Bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY2023), Ann Joo mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM21.08 juta berbanding keuntungan bersih RM32.93 juta setahun sebelumnya, dengan pendapatan tetap RM670.73 juta sebagai berbanding RM673.21 juta sebelum ini.

 

Dana pemegang saham berjumlah RM1.17 bilion pada akhir Mac. Saham dalam Ann Joo ditutup satu sen atau 0.97% lebih tinggi pada RM1.04, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM601.73 juta. - DagangNews.com