Aplikasi DEMA atasi masalah kekurangan tenaga kerja dalam sektor perladangan | DagangNews Skip to main content

Aplikasi DEMA atasi masalah kekurangan tenaga kerja dalam sektor perladangan

Ahmad Tarmizi Mukhtar
oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 5 Jan - Nectar Consortium Sdn Bhd (Nectar) membangunkan aplikasi pengurusan perladangan digital pertama Malaysia iaitu Aplikasi Pengurusan Harta Digital (Digital Estate Management Application atau DEMA) bagi menjadi alternatif dalam mengatasi masalah kekurangan tenaga kerja.

 

Aplikasi yang dilancarkan pada Julai 2022 itu bertujuan menjadikan pengurusan data lebih mudah dan pantas untuk pengendali ladang.

 

Pengarah Urusan Nectar, Ahmad Tarmizi Mukhtar berkata, penyelesaian digital itu boleh mengurangkan kos operasi dan meningkatkan hasil antara 30% hingga 40% secara purata. 

 

Beliau berkata, semua pihak tidak mampu untuk terus menggunakan gaya lama dalam pengurusan pertanian dan perladangan kerana akan menjejaskan keselamatan makanan negara.

 

"Masalah yang kita hadapi sekarang ialah banyak bergantung kepada tenaga kerja asing untuk sektor pertanian dan perladangan. 

 

"Dengan DEMA, kami menyasarkan penduduk tempatan untuk mengambil bahagian dan memanfaatkan tanah yang ada dengan memasuki pertanian kontrak yang ditawarkan oleh Nectar. Akhirnya, mereka akan memiliki ladang dan menjadi pemilik perniagaan," katanya dalam satu kenyataan.

 

Ahmad Tarmizi berkata, idea pendigitalan perniagaan perladangan adalah untuk memperkemas keseluruhan proses dan menarik bakat muda serta komuniti perniagaan sedia ada untuk melihat sektor itu sebagai perniagaan yang menguntungkan.

 

"Hari ini, kami mempunyai sekumpulan bakat muda melakukan 'ride-hailing' yang agak memenatkan dan mungkin juga boleh mendatangkan bahaya kepada mereka. Di sini, kami menawarkan alternatif 'pintar' di mana bakat muda ini boleh bermain dengan teknologi dan memperkasakan sektor keselamatan makanan," katanya.

 

Katanya, pengguna DEMA akan dapat mengakses aplikasi pada peranti mudah alih pada bila-bila masa untuk menjejak dan mengendalikan perniagaan mereka, hasil kerjasama unik dengan Maxis dan Digi.

 

Sebagai contoh, mana-mana pemilik tanah atau bangunan boleh bekerjasama dengan petani Nectar untuk membangunkan pertanian menggunakan sistem TEROKA, iaitu versi mini DEMA.

 

"Mereka boleh bermula dengan satu ekar dan membiasakan diri dengan sistem Nectar. Malah, banyak koperasi menggunakan TEROKA untuk menanam cili dan timun.

 

"Kami menterjemahkan perbelanjaan modal yang besar kepada kos operasi yang munasabah untuk memastikan kemampanan operasi. Nectar membolehkan pendekatan ladang ke meja," katanya.

 

Ahmad Tarmizi juga menyatakan bahawa aplikasi itu akan membantu mengurangkan pergantungan tenaga kerja dan meningkatkan kecekapan.

 

"Jika anda mengusahakan ladang seluas 10 ekar melalui kaedah konvensional, anda mungkin memerlukan kira-kira 10 pekerja.

 

"Bagaimanapun, dengan menggunakan DEMA, anda mungkin perlu mengupah hanya pelatih atau graduan baharu, untuk sokongan semasa proses penuaian sementara anda masih boleh memantaunya melalui aplikasi ini," katanya.

 

DEMA beroperasi pada peranti mudah alih dan membenarkan penanam merekod data, menjalankan penjejakan perniagaan masa nyata dan memantau aktiviti di lapangan. - DagangNews.com