ARB bekerjasama dengan UTM tubuhkan Makmal Analisis Data AI Pintar | DagangNews Skip to main content

ARB bekerjasama dengan UTM tubuhkan Makmal Analisis Data AI Pintar

Dari kiri, Kent Chong, Hong Zi Shen, Prof Dr. Rosmini Omar dan Dato' Sri Liew Kok Leong pada majlis pengumuman kerjasama ARB Berhad dengan UTM dan Attrelogix di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 29 Mac – Pembekal perisian dan platform teknologi maklumat tersenarai di Pasaran Utama, ARB Berhad menjalin kerjasama dengan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bersama Attrelogix Networks Sdn Bhd untuk menubuhkan Makmal Analisis Data AI yang canggih.

 

Inisiatif ini ditetapkan untuk merevolusikan bidang teknologi AI di Malaysia dan seterusnya, kata ARB dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Memandangkan penubuhan perintis UTM bagi pusat pengajian AI yang pertama di Malaysia, usaha kolaboratif telah dijalankan untuk memupuk hubungan yang saling menguntungkan yang bertujuan untuk merealisasikan objektif Pusat Kajian AI untuk menubuhkan Makmal Analisis Data AI.

 

Kerjasama itu menghimpunkan ARB Berhad sebagai Rakan Platform, UTM sebagai Rakan Penyelidik, dan Attrelogix sebagai Rakan Teknologi.

 

Perkongsian itu bertujuan untuk memanfaatkan kepakaran dan sumber kolektif pihak yang terlibat untuk membangunkan sistem Analisis Data AI lanjutan yang akan memberikan pandangan yang boleh diambil tindakan dan memudahkan proses membuat keputusan yang tangkas.

 

Pengarah Eksekutif ARB, Hong Zi Shen berkata, melalui inisiatif ini, kerjasama Makmal Analisis Data AI menandakan satu peristiwa penting dalam perjalanan syarikat untuk memajukan penyelidikan AI dan teknologi.

 

"Bekerjasama dengan institusi terkemuka dan pakar dalam bidang itu, kami yakin dengan keupayaan kami untuk memacu inovasi, memberi inspirasi kepada pembelajaran dan membentuk masa depan AI.

 

"Bersama-sama rakan kerjasama kami daripada universiti tempatan dan rakan kongsi teknologi, kami berharap dapat membuka kunci kemungkinan baharu dan membentuk masa depan penyelesaian dipacu AI," katanya.

 

Perkongsian itu akan memberi tumpuan kepada mewujudkan sistem AI yang akan menyumbang kepada peluang untuk meningkatkan keupayaan penyelidikan dalam AI, berfungsi sebagai platform untuk pembangunan teknologi dan penyelesaian AI termaju, dan menyokong inisiatif pendidikan dengan menyediakan pelajar dan penyelidik dengan tangan- mengenai pengalaman dalam pembangunan AI, memupuk pemahaman yang lebih mendalam tentang konsep dan teknik AI.

 

Selain itu, ARB Berhad akan menyediakan biasiswa dan tajaan kepada pelajar UTM yang terlibat dalam aktiviti penyelidikan dalam Analisis Data AI, memupuk generasi pakar AI yang akan datang.

 

Perkongsian itu bertujuan untuk membangunkan kepakaran yang lebih besar dalam teknologi AI melalui kerjasama dan inisiatif strategik.

 

Pengarah Attrelogix, Kent Choong berkata, "Perkongsian dengan UTM ini menandakan satu peristiwa penting dalam perjalanan kami ke arah menjadi rakan kongsi dalam AI dan teknologi. Dengan melibatkan Makmal Analisis Data AI yang pertama di Malaysia, kami tidak hanya memajukan landskap teknologi tetapi juga memperkasakan pelajar dan penyelidik kami untuk menolak sempadan inovasi."

 

Dekan Azman Hashim International Business School UTM, Prof Dr. Rosmini Binti Omar, mewakili UTM, berkongsi kegembiraannya mengenai kerjasama itu dengan berkata, "UTM komited untuk berada di barisan hadapan dalam pendidikan dan penyelidikan AI".

 

"Kerjasama ini dengan ARB Berhad dan Attrelogix akan membolehkan kami memanfaatkan kepakaran dan kemudahan kami untuk membuat kemajuan yang ketara dalam analisis data AI dan menyumbang kepada pembangunan penyelesaian termaju yang akan memberi manfaat kepada industri dan masyarakat secara keseluruhannya," katanya.

 

Perkongsian antara ARB Berhad, UTM, dan Attrelogix bersedia untuk menetapkan piawaian baharu dalam penyelidikan dan pembangunan AI, memacu inovasi dan kecemerlangan dalam bidang tersebut.- DagangNews.com