Bursa Malaysia Derivatives anjur cabaran dagangan maya bermula 7 November hingga 6 Disember 2022 | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia Derivatives anjur cabaran dagangan maya bermula 7 November hingga 6 Disember 2022

KUALA LUMPUR 20 Okt - Bursa Malaysia Derivatives Berhad akan menganjurkan cabaran dagangan maya Bursa Malaysia Derivatives tahunan kedua mulai 7 November hingga 6 Disember 2022. 

 

Bursa Malaysia Derivatives berkata,  cabaran itu bertujuan meningkatkan kesedaran serta minat dalam pasaran derivatif Malaysia dalam kalangan milenium dan mahasiswa melalui pembelajaran berasaskan pengalaman di samping menyediakan pengetahuan penting kepada orang yang baru belajar untuk memulakan dagangan instrumen derivatif dengan cara yang tepat. 

 

Peserta akan bersaing dalam persekitaran simulasi yang mencerminkan pasaran niaga hadapan secara langsung melalui simulator dagangan derivatif BursaMKTPLC.

 

Setiap peserta akan diberikan akaun dengan modal maya RM100,000 untuk berdagang dalam lima kontrak derivatif yang ditawarkan oleh Bursa Malaysia Derivatif.

 

Dagangan akan dilakukan menerusi Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah (FCPO), Minyak Mentah Malaysia Timur Niaga Hadapan Minyak Sawit (FEPO), Niaga Hadapan Indeks FBM KLCI (FKLI), Niaga Hadapan Indeks FBM Mid 70 (FM70), dan Kontrak Niaga Hadapan Emas (FGLD).

 

Pemangku Pengarah, Mohd. Saleem Kader Bakas berkata, cabaran itu akan membolehkan pelabur runcit, terutamanya mereka yang baru berlajar, mengasah kemahiran perdagangan mereka dengan membentangkan peluang untuk mengamalkan urus niaga masa nyata dalam persekitaran maya tanpa meletakkan wang mereka dalam keadaan berisiko.

 

Pengalaman yang diperoleh daripada cabaran ini akan meningkatkan keyakinan mereka dalam membuat keputusan perdagangan yang tepat, yang akan memberi manfaat apabila mereka memasuki pasaran sebenar.

 

"Penyertaan runcit bursa dalam pasaran derivatif telah bertambah sejak beberapa tahun kebelakangan ini, naik kepada 38% setakat September 2022 berbanding 25% pada 2019. 

 

"Memandangkan minat yang semakin meningkat ini, bursa itu melabur dalam alat pembelajaran pendidikan serta pengalaman sedemikian bagi membantu orang awam memahami asas perdagangan dan bagaimana untuk berdagang secara bertanggungjawab," katanya.

 

Seramai 30 peserta terbaik dengan baki akaun tertinggi pada penghujung cabaran akan menerima hadiah bernilai RM40,000.

 

Pemenang kategori Individu akan menerima hadiah wang tunai RM7,000, manakala pemenang Pasukan Universiti akan menerima hadiah wang tunai RM5,400 dan sijil. - DagangNews.com