CGS-CIMB Research 'potong' harga sasaran Sentral REIT sebanyak 6% kepada 90.1 sen | DagangNews Skip to main content

CGS-CIMB Research 'potong' harga sasaran Sentral REIT sebanyak 6% kepada 90.1 sen

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 11 Nov - CGS-CIMB Research menyemak turun harga sasaran (TP) untuk Sentral Real Estate Investment Trust (Sentral REIT) sebanyak 6% kepada 90.1 sen berbanding 95.5 sen sebelum ini.

 

Firma itu berkata, langkah itu dibuat selepas Sentral REIT melaporkan penyusutan sebanyak 12.5% dalam pendapatan hartanah bersih (NPI) kepada RM28.4 juta bagi 3QFY22.

 

TP berasaskan model diskaun dividen dikurangkan mengikut kos ekuiti yang lebih tinggi sebanyak 7.9%, daripada 7.5% sebelumnya, kerana CGS-CIMB memfaktorkan beta terlaras yang lebih tinggi.

 

"Kami mengekalkan penarafan 'pegang' berdasarkan prospek kadar penghunian portfolio yang semakin menurun yang boleh memberi kesan kepada harga saham, yang disokong oleh hasil dividen FY22-FY24 antara 6.7-7.5%.

 

"Kami mengekalkan pandangan bahawa pendapatan sewa akan terus jatuh pada kadar penghunian yang lebih rendah kerana penggantian penyewaan untuk Wisma Technip dan Quill Building 2 tidak mungkin menjadi kenyataan dalam tempoh terdekat dan ia dijangka berlaku pada pertengahan FY24. 

 

"Andaian margin NPI 78% kami untuk FY22-FY24 adalah utuh. Untuk FY22, 28% daripada jumlah NLA komited [kawasan boleh sewa bersih] perlu diperbaharui.

 

"Sentral REIT mencapai kadar pembaharuan 40% untuk penyewaan yang tamat tempoh pada September 2022, yang kami percaya berkemungkinan berada pada kadar pulangan sewa yang negatif sedikit kepada purata rata, disokong oleh kadar penghunian Menara Shell yang bertambah baik sebanyak 99% (pengulangan sewa yang positif sedikit) dengan kemasukan sebanyak penyewa syarikat multinasional IT baharu pada 2QFY22," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Pendapatan Sentral REIT untuk 3QFY22 juga turun 11.92% kepada RM35.69 juta daripada RM40.52 juta, disebabkan sumbangan yang lebih rendah yang dijana daripada QB2-HSBC dan Wisma Technip, tetapi sebahagiannya diimbangi oleh peningkatan pendapatan daripada Menara Shell dan Plaza Mont Kiara. - DagangNews.com