CIMB sediakan RM7.5 juta untuk belia ASEAN menerusi Program Biasiswa ASEAN CIMB 2022 | DagangNews Skip to main content

CIMB sediakan RM7.5 juta untuk belia ASEAN menerusi Program Biasiswa ASEAN CIMB 2022

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Okt - CIMB Group Holdings Berhad mengukuhkan komitmennya untuk mengembangkan bakat dengan pemberian biasiswa terkini berjumlah RM7.5 juta kepada belia di seluruh ASEAN di bawah Program Biasiswa ASEAN CIMB 2022. 

 

Sejak mula diperkenalkan pada 2016, CIMB telah menyediakan peluang kepada belia berpotensi tinggi di ASEAN untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi di institusi peringkat teratas pilihan mereka.

 

Program 2022 mendapat sambutan positif daripada calon yang berasal dari negara CIMB beroperasi, termasuk Malaysia, Indonesia, Singapura, Thailand, Kemboja, Vietnam dan Filipina.

 

Selain biasiswa penuh, penerima biasiswa juga akan diberikan elaun sara hidup, insurans dan yuran lain yang berkaitan untuk menyokong bidang pengajian mereka di mana-mana universiti yang ditubuhkan di seluruh dunia.

 

Mereka juga akan bekerjasama dengan mentor dari dalam CIMB yang akan menyediakan bimbingan kerjaya sepanjang tempoh pengajian mereka sebelum memasuki pekerjaan sepenuh masa selepas tamat pengajian.

 

Penerima biasiswa juga akan ditawarkan latihan industri semasa cuti pengajian dan pekerjaan selepas tamat pengajian, termasuk peluang untuk memasuki program pelatih pengurusan berstruktur CIMB The Complete Banker (TCB) dan program itu akan meningkatkan kemahiran mereka agar lebih bersedia.

 

Ketua Pegawai Orang Kumpulan dan Ketua Pegawai Kelestarian Kumpulan CIMB, Gurdip Singh Sidhu berkata, pihaknya akan terus memainkan peranan penting dalam membina pemimpin masa depan ASEAN melalui sokongan akademik dan peluang untuk merealisasikan cita-cita akademik mereka.

 

"Program ini juga bertujuan untuk memupuk sekumpulan bakat yang berkebolehan untuk menghasilkan modal insan CIMB bagi menyokong pertumbuhan perniagaan masa hadapan kumpulan dan menjadi harapan kami bahawa mereka akan menjadi pemacu yang menyumbang untuk memajukan ekonomi ASEAN.

 


"Calon-calon tersebut terdiri daripada pelbagai latar belakang sosio-ekonomi dengan majoriti besar datang daripada segmen B40 dan M40," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Para pelajar akan mengikuti ijazah dalam pelbagai disiplin seperti Matematik Kewangan dan Statistik; Ekonomi dan Pembangunan Antarabangsa; Sains Data; Ekonomi, Politik dan Pengajian Antarabangsa; Perakaunan dan Kewangan, serta Teknologi Maklumat.

 

Program itu terbuka kepada calon ASEAN daripada program sarjana muda dan pascasiswazah dan mereka yang mempunyai baki sekurang-kurangnya satu tahun akademik dalam kursus pengajian mereka.

 

Calon dikehendaki menjalani proses pemilihan lima peringkat menyeluruh yang terdiri daripada penilaian dalam talian, saringan pra, temu duga dalam negara, penilaian maya serantau dan temu duga maya bersemuka serantau terakhir. - DagangNews.com